Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma helsinkiläiseen varhaiskasvatusyksikköön
Martikainen, Heidi (2021)
Martikainen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521652
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma helsinkiläisen varhaiskasvatusyksikön käyttöön. Tavoitteena oli lisätä yksikön henkilöstön tietoisuutta tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyen ja sitä kautta kehittää varhaiskasvatuksen laatua. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kyseinen varhaiskasvatusyksikkö.
Perusopetuksen puolella oppilaitoskohtaiset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat olleet pakollisia vuoden 2015 alusta lähtien ja Suomen nykyinen hallitus on tasa-arvo-ohjelmassaan linjannut, että myös varhaiskasvatukseen säädetään velvoittavat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat suomalaisessa varhaiskasvatuksessa keskeisiä arvoja, joiden huomioimiseen kasvattajia velvoittaa niin kansallinen lainsäädäntö kuin kansainväliset sopimuksetkin. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäksi tässä opinnäytetyössä kolmas keskeinen käsite oli osallisuus. Tietoperustassa käsiteltiin osallisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvää teoriatietoa. Lisäksi kerrottiin, mitä Suomen lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja YK:n lapsen oikeuksien sopimus sanovat tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
Opinnäytetyön kehittämis- ja tiedonhankintamenetelminä käytettiin varhaiskasvatusyksikön henkilöstön ja kuuden lapsen haastatteluja, satutuokioita pienen lapsiryhmän kanssa sekä havainnointia. Näitä ja tietoperustaa yhdistelemällä laadittiin varhaiskasvatusyksikön tasa-arvoja yhdenvertaisuussuunnitelma. Syntyi tuotos, jossa yhdistyy ohjaavista asiakirjoista nousevat velvoitteet ja se, miten ne käytännössä varhaiskasvatusyksikön arjessa huomioidaan. Toimeksiantajan edustaja oli tyytyväinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman selkeään ulkoasuun ja napakkaan sisältöön sekä teorian ja käytännön vuorotteluun.
Perusopetuksen puolella oppilaitoskohtaiset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat olleet pakollisia vuoden 2015 alusta lähtien ja Suomen nykyinen hallitus on tasa-arvo-ohjelmassaan linjannut, että myös varhaiskasvatukseen säädetään velvoittavat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat suomalaisessa varhaiskasvatuksessa keskeisiä arvoja, joiden huomioimiseen kasvattajia velvoittaa niin kansallinen lainsäädäntö kuin kansainväliset sopimuksetkin. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäksi tässä opinnäytetyössä kolmas keskeinen käsite oli osallisuus. Tietoperustassa käsiteltiin osallisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvää teoriatietoa. Lisäksi kerrottiin, mitä Suomen lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja YK:n lapsen oikeuksien sopimus sanovat tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
Opinnäytetyön kehittämis- ja tiedonhankintamenetelminä käytettiin varhaiskasvatusyksikön henkilöstön ja kuuden lapsen haastatteluja, satutuokioita pienen lapsiryhmän kanssa sekä havainnointia. Näitä ja tietoperustaa yhdistelemällä laadittiin varhaiskasvatusyksikön tasa-arvoja yhdenvertaisuussuunnitelma. Syntyi tuotos, jossa yhdistyy ohjaavista asiakirjoista nousevat velvoitteet ja se, miten ne käytännössä varhaiskasvatusyksikön arjessa huomioidaan. Toimeksiantajan edustaja oli tyytyväinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman selkeään ulkoasuun ja napakkaan sisältöön sekä teorian ja käytännön vuorotteluun.