Asiakaslähtöinen ja varhaisen palliatiivisen hoidon huomioiva moniammatillisesti kehitetty syöpäpotilaan hoitopolku eräässä perusterveydenhuollon organisaatiossa
Alahäivälä, Johanna (2021)
Alahäivälä, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521644
Tiivistelmä
Palliatiivinen hoito kuuluu kaikille sitä tarvitseville ja se tulisi mahdollistaa kaikille ajoissa ja eri toimintayksiköissä. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän suositus osaamis- ja laatukriteereistä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmälle ohjaa alueellista palliatiivisen hoidon kehittämistyötä. Asiakaslähtöisellä palveluketjun kehittämisellä saadaan palvelu vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Varhain aloitettu palliatiivinen hoito parantaa hoidon laatua ja sen tavoitettavuutta tulisi kehittää. Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteistyön kehittämi-nen on tarkoituksenmukaisten ja sujuvan hoidon jatkuvuuden peruselementtejä. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on kehittää syöpäpotilaan hoitopolkua eräässä perusterveydenhuollon organisaatiossa vastaamaan potilaan tarpeisiin ja parantamaan hoidon laatua kehittämällä hoidon saatavuutta ja oikea-aikaisuutta sekä lisäämään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä potilaan palliatiivisessa hoidossa jo sen varhaisessa vaiheessa.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä mallinnettiin syöpäpotilaan hoitopolku, joka toteutettiin sähköisenä linkitettävänä hoitopolkuna. Hoitopolun sisällön ja rakenteen kehittämisessä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilun tarjoama asiakasymmärrykseen pohjaava palveluiden kehittämismenetelmä on erinomainen tapa uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Lähtökohta ja pohja kehittämistyölle rakennettiin pohjautuen kirjallisuushakuun, jolla kartoitettiin syöpähoitotyön kehittämistarpeita sekä varhaisen palliatiivisen hoidon etuja.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksissa nousi keskeisiksi syöpähoitotyön kehittämistarpeiden aihealueiksi palveluketjut, potilaan ja omaisen emotionaalinen tukeminen, monialainen yhteistyö, hoitohenkilökunnan osaaminen ja varhaisen palliatiivisen hoidon integrointi hoitoketjuun. Palvelumuotoilun menetelmien avulla hoitopolkua kehitettiin asiakaslähtöiseksi. Työryhmätyöskentelyllä saatiin kehitettyä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä sekä kehitettyä toimintamalleja, joilla parannetaan varhaisen palliatiivisen hoidon saavutettavuutta. Palvelumuotoiluprosessia käyttämällä saavutettiin asetetut tavoitteet.
Palvelumuotoilu asiakasprosessien kehittämismenetelmänä mahdollistaa systemaattisen ja laajan näkökulman sisältävän palveluketjun, joka mahdollistaa tuotteen jatkokehittämisen ja päivittämisen. Tutkimustaustan käyttäminen prosessin taustalla tuo palvelulle lisäarvoa ja luotettavuutta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä mallinnettiin syöpäpotilaan hoitopolku, joka toteutettiin sähköisenä linkitettävänä hoitopolkuna. Hoitopolun sisällön ja rakenteen kehittämisessä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Palvelumuotoilun tarjoama asiakasymmärrykseen pohjaava palveluiden kehittämismenetelmä on erinomainen tapa uudistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Lähtökohta ja pohja kehittämistyölle rakennettiin pohjautuen kirjallisuushakuun, jolla kartoitettiin syöpähoitotyön kehittämistarpeita sekä varhaisen palliatiivisen hoidon etuja.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksissa nousi keskeisiksi syöpähoitotyön kehittämistarpeiden aihealueiksi palveluketjut, potilaan ja omaisen emotionaalinen tukeminen, monialainen yhteistyö, hoitohenkilökunnan osaaminen ja varhaisen palliatiivisen hoidon integrointi hoitoketjuun. Palvelumuotoilun menetelmien avulla hoitopolkua kehitettiin asiakaslähtöiseksi. Työryhmätyöskentelyllä saatiin kehitettyä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä sekä kehitettyä toimintamalleja, joilla parannetaan varhaisen palliatiivisen hoidon saavutettavuutta. Palvelumuotoiluprosessia käyttämällä saavutettiin asetetut tavoitteet.
Palvelumuotoilu asiakasprosessien kehittämismenetelmänä mahdollistaa systemaattisen ja laajan näkökulman sisältävän palveluketjun, joka mahdollistaa tuotteen jatkokehittämisen ja päivittämisen. Tutkimustaustan käyttäminen prosessin taustalla tuo palvelulle lisäarvoa ja luotettavuutta.