Matkailuorganisaation laivaliiketoiminnan operatiivisten prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja parantaminen Lean Six Sigma menetelmän avulla
Tamminen, Jani (2021)
Tamminen, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Stromma Finland Oy Ab:n laivaliiketoiminnan operatiivisia prosesseja, niiden määrittämistä, kuvaamista, mittaamista ja kehittämistä Lean Six Sigma menetelmän avulla.
Työssä keskitytään risteilykauden ulkopuolisten avainprosessien määrittämiseen ja kuvaamiseen, sillä risteilykauden aikana suoritettavat prosessit on kuvattu aiemmin tehdyissä laatu- ja turvallisuusjärjestelmissä. Työssä ei myöskään oteta kantaa aluksilla suoritettavaan kahvila- ja ravintolatoimintaan, myyntiin tai markkinointitoimenpiteisiin, eikä kestävän kehityksen mukaisiin toimiin tai organisaation muuhun liiketoimintaan. Kauden aikana tapahtuvat henkilöstötoiminnot on myös rajattu tämän työn ulkopuolelle.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli tunnistaa ja kuvata ne laivaliiketoiminnan liikennöintikauden ulkopuoliset operatiiviset avainprosessit, jotka oleellisesti vaikuttavat risteilykauden onnistumiseen, ja tuottavat asiakkaalle lisäarvoa risteilykauden aikana joko itsenäisesti tai osana suurempaa kokonaisuutta. Prosessit kuvattiin Gantt-kaavioiden avulla. Gantt mahdollistaa vastuuhenkilöiden ja aikataulun määrittämisen sekä prosessin etenemisen seurannan. Alusten telakointi vaati yksityiskohtaisemman kuvaustavan, selkeän mallinnuksen ja toimintaohjeet. Niiden avulla alukset voidaan telakoida turvallisesti ja kalustoa vaurioittamatta.
Toisena tavoitteena oli määrittää operatiivista toimintaa nopeasti ja monipuolisesti kuvaavat tunnusluvut. Kun tunnusluvut saatiin määritettyä ja niiden saatavuus ja käyttökelpoisuus tarkastettua, luvuista rakennettiin painotettu mittaristo. Se korostaa asiakkaan kokeman palvelun merkitystä, mutta ottaa huomioon myös tehokkuuden, ja turvallisuuden näkökulmat. Kolmas tavoite oli prosessien jatkuva kehittäminen Lean Six Sigma menetelmän avulla. Menetelmää on jo hyödynnetty opinnäytetyön eri vaiheissa, mutta jatkuvan kehityksen toteuttamiseksi rakennettiin oma toimintamalli.
Koska kehittämistehtävänä oli luoda konkreettinen kuvaus, malli ja mittari, toteutettiin opinnäytetyö konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin pääasiassa avoimilla haastatteluilla. Tietoa kerättiin myös havainnoimalla ja benchmarkingia hyväksi käyttäen, sekä Lean filosofian mukaisilla gemba-kävelyillä.
Mittariston osalta pitää todeta, että sen varsinainen hyödyntäminen alkaa seuraavalla risteilykaudella, mutta jo nyt nähdään, että se reagoi toimintaan hyvin edelliskauden luvuilla. Muilta osin tavoitteisiin on saatu konkreettisia tuloksia. Toimintamallin avulla prosesseista onnistuttiin vähentämään hukkaa jo kuluneen syksyn aikana. Toimintamallia hyödynnettiin myös, kun alusten syystelakointi 2021 suoritettiin sen ohjeiden mukaan. Toimintamallia tullaan laajentamaan toimeksiantajan toiveesta nykyisten rajausten ulkopuolelle, joten voidaan todeta, että tavoitteena ollut toiminnan jatkuva parantaminen saatiin tämän työn myötä hyvin käyntiin.
Työssä keskitytään risteilykauden ulkopuolisten avainprosessien määrittämiseen ja kuvaamiseen, sillä risteilykauden aikana suoritettavat prosessit on kuvattu aiemmin tehdyissä laatu- ja turvallisuusjärjestelmissä. Työssä ei myöskään oteta kantaa aluksilla suoritettavaan kahvila- ja ravintolatoimintaan, myyntiin tai markkinointitoimenpiteisiin, eikä kestävän kehityksen mukaisiin toimiin tai organisaation muuhun liiketoimintaan. Kauden aikana tapahtuvat henkilöstötoiminnot on myös rajattu tämän työn ulkopuolelle.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli tunnistaa ja kuvata ne laivaliiketoiminnan liikennöintikauden ulkopuoliset operatiiviset avainprosessit, jotka oleellisesti vaikuttavat risteilykauden onnistumiseen, ja tuottavat asiakkaalle lisäarvoa risteilykauden aikana joko itsenäisesti tai osana suurempaa kokonaisuutta. Prosessit kuvattiin Gantt-kaavioiden avulla. Gantt mahdollistaa vastuuhenkilöiden ja aikataulun määrittämisen sekä prosessin etenemisen seurannan. Alusten telakointi vaati yksityiskohtaisemman kuvaustavan, selkeän mallinnuksen ja toimintaohjeet. Niiden avulla alukset voidaan telakoida turvallisesti ja kalustoa vaurioittamatta.
Toisena tavoitteena oli määrittää operatiivista toimintaa nopeasti ja monipuolisesti kuvaavat tunnusluvut. Kun tunnusluvut saatiin määritettyä ja niiden saatavuus ja käyttökelpoisuus tarkastettua, luvuista rakennettiin painotettu mittaristo. Se korostaa asiakkaan kokeman palvelun merkitystä, mutta ottaa huomioon myös tehokkuuden, ja turvallisuuden näkökulmat. Kolmas tavoite oli prosessien jatkuva kehittäminen Lean Six Sigma menetelmän avulla. Menetelmää on jo hyödynnetty opinnäytetyön eri vaiheissa, mutta jatkuvan kehityksen toteuttamiseksi rakennettiin oma toimintamalli.
Koska kehittämistehtävänä oli luoda konkreettinen kuvaus, malli ja mittari, toteutettiin opinnäytetyö konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin pääasiassa avoimilla haastatteluilla. Tietoa kerättiin myös havainnoimalla ja benchmarkingia hyväksi käyttäen, sekä Lean filosofian mukaisilla gemba-kävelyillä.
Mittariston osalta pitää todeta, että sen varsinainen hyödyntäminen alkaa seuraavalla risteilykaudella, mutta jo nyt nähdään, että se reagoi toimintaan hyvin edelliskauden luvuilla. Muilta osin tavoitteisiin on saatu konkreettisia tuloksia. Toimintamallin avulla prosesseista onnistuttiin vähentämään hukkaa jo kuluneen syksyn aikana. Toimintamallia hyödynnettiin myös, kun alusten syystelakointi 2021 suoritettiin sen ohjeiden mukaan. Toimintamallia tullaan laajentamaan toimeksiantajan toiveesta nykyisten rajausten ulkopuolelle, joten voidaan todeta, että tavoitteena ollut toiminnan jatkuva parantaminen saatiin tämän työn myötä hyvin käyntiin.