Kokemuksia sosionomien osaamisen hyödynnettävyydestä Liperin varhaiskasvatuksessa
Sivonen, Miiro (2021)
Sivonen, Miiro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521598
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosionomien osaamista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten sosionomien koulutuksen kautta saama osaaminen näkyy Liperin varhaiskasvatuksessa ja kuinka sitä hyödynnetään. Tehtävänä opinnäytetyöllä oli antaa tietoa siitä, miten sosionomien osaamista voisi hyödyntää paremmin ja millainen tehtävänkuva sosionomeilla voisi olla tulevaisuuden varhaiskasvatuksessa. Keskeistä tutkimuksessa oli selvittää tunnistavatko sosionomit omaa osaamistaan varhaiskasvatuksessa ja pääsevätkö he hyödyntämään sitä.
Muodoltaan opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja toteutuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina kolmelta haastateltavalta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat ”Miten sosionomin osaaminen näkyy varhaiskasvatuksessa?” ja ”Miten osaamista voisi hyödyntää paremmin?”.
Tulosten perusteella sosionomien koulutuksesta saatua osaamista hyödynnetään varhaiskasvatuksessa tällä hetkellä laajasti ja osaaminen on tunnistettavissa. Osana tulevaisuuden varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa nähtiin vahvempi asiakastyö ja palvelujärjestelmä osaamisen hyödyntäminen sekä entistä vahvempi matalan kynnyksen yhteistyö vanhempien kanssa.
Muodoltaan opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja toteutuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina kolmelta haastateltavalta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat ”Miten sosionomin osaaminen näkyy varhaiskasvatuksessa?” ja ”Miten osaamista voisi hyödyntää paremmin?”.
Tulosten perusteella sosionomien koulutuksesta saatua osaamista hyödynnetään varhaiskasvatuksessa tällä hetkellä laajasti ja osaaminen on tunnistettavissa. Osana tulevaisuuden varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa nähtiin vahvempi asiakastyö ja palvelujärjestelmä osaamisen hyödyntäminen sekä entistä vahvempi matalan kynnyksen yhteistyö vanhempien kanssa.