Palvelumuotoilu kehittämistyön toimeenpanon tukena. Kokemuksia Big Room-toiminnasta.
Taavitsainen, Ninni-Sisko (2021)
Taavitsainen, Ninni-Sisko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421578
Tiivistelmä
Muutos on arkipäivää sosiaali- ja terveyspalveluissa. Erilaiset asiakastarpeet, asiakkaiden pulmien monimuotoistuminen ja taloudellinen epävakaus pakottavat julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita kehittymään sekä kehittämään palveluitaan alati. Jatkuva kehittäminen ja toimintaympäristön muutokset luovat aidon tarpeen uusille kehittämisen ja muutosjohtamisen välineille.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun mahdollisuutta tukea sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen toimeenpanoa. Työ kuvaa ja edelleen muotoilee Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen, Kymsoten muutostarinaa rakennusteollisuudessa käytetyn toimeenpanon tuen välineen, Big Room-toiminnan käyttöönotosta ja sen kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa yhteiskehittäen tuotteistettiin ja uudelleen muotoiltiin Kymsoten Big Room-toimintaa. Työpajoissa määritettiin Big Room-toiminnan kautta toteutuvia kehittämistyön toimeenpanon tuen palveluita, mallinnettiin Big Room-toimintaa sekä luotiin asiakasprofiilit. Tämän lisäksi Big Room-toiminnan käyttäjäkokemusta kartoitettiin kyselytutkimuksella.
Tutkimuksen tuloksena syntyi mallinnus Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen Big Room-toiminnasta. Mallinnukseen kuuluivat kuvaus Big Roomin toiminnasta, määrittely sen palveluista sekä toimeenpanontuen välineistä. Tämän lisäksi tuotoksena syntyi uusittu viikkokello sekä Big Room- käyttäjäprofiilit toimintamallin viestinnän tueksi.
Asiasanat: Muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, toimeenpanon tuki, Big Room
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun mahdollisuutta tukea sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen toimeenpanoa. Työ kuvaa ja edelleen muotoilee Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen, Kymsoten muutostarinaa rakennusteollisuudessa käytetyn toimeenpanon tuen välineen, Big Room-toiminnan käyttöönotosta ja sen kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa yhteiskehittäen tuotteistettiin ja uudelleen muotoiltiin Kymsoten Big Room-toimintaa. Työpajoissa määritettiin Big Room-toiminnan kautta toteutuvia kehittämistyön toimeenpanon tuen palveluita, mallinnettiin Big Room-toimintaa sekä luotiin asiakasprofiilit. Tämän lisäksi Big Room-toiminnan käyttäjäkokemusta kartoitettiin kyselytutkimuksella.
Tutkimuksen tuloksena syntyi mallinnus Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen Big Room-toiminnasta. Mallinnukseen kuuluivat kuvaus Big Roomin toiminnasta, määrittely sen palveluista sekä toimeenpanontuen välineistä. Tämän lisäksi tuotoksena syntyi uusittu viikkokello sekä Big Room- käyttäjäprofiilit toimintamallin viestinnän tueksi.
Asiasanat: Muotoiluajattelu, palvelumuotoilu, toimeenpanon tuki, Big Room