Hakukoneoptimoinnin kehittämistehtävä sisällöntuotannon keinoin
Karppinen, Jouni (2021)
Karppinen, Jouni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421566
Tiivistelmä
Hakukonenäkyvyyden merkitys kasvaa jatkuvasti kuluttajien ostokäyttäytymisen siirtyessä yhä enemmän verkko-ostamiseen. Lisääntyneen verkko-ostamisen takia myös yritykset on pakotettu siirtymään verkkoon. Verkkokauppojen yleistyessä kilpailu hakukonenäkyvyydestä on kasvanut ja näkyminen hakukoneissa on entistä vaativampaa tai kalliimpaa.
Markkinointi perustuu yleisesti siihen, että halutaan olla asiakkaan mielessä silloin, kun hän on tekemässä ostopäätöstä. Tämä korostaa hakukonemarkkinoinnin merkitystä sekä tehokkuutta, sillä sen avulla voidaan näkyä asiakkaalle juuri ennen hänen ostopäätöstään.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä kohdeyritykselle Taitonetti Oy. Hakukonemarkkinoinnissa lisääntyneen kilpailun takia yrityksellä kuluu valtavasti rahaa Google-mainontaan, joka on nostanut orgaanisen näkyvyyden merkitystä. Yrityksessä on tehty toimia hakukoneoptimoinnin kehittämiseksi, mutta parantamisen varaa selvästi löytyy. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa kohdeyrityksen hakukonenäkyvyyttä sisällöntuotannon keinoin. Kehittämistyö tapahtui yrityksen verkkosivujen tuotekategoriasivuilla, sekä blogissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi hakukonemarkkinointia yleisesti. Tämän jälkeen käydään läpi hakukoneoptimointia sekä hakusanamainontaa tarkemmin sekä selvitetään mistä ne koostuvat. Tämän lisäksi työssä käydään läpi sisällöntuotantoa, sisällönsuunnittelua sekä niiden merkitystä hakukoneoptimoinnissa.
Tietoperustan jälkeen työssä käydään lyhyesti läpi toimintasuunnitelma, joka kertoo, miten kehittämistehtävää lähdetään toteuttamaan. Toimintasuunnitelman jälkeen on tehty lähtötilanteen analyysi, jossa on tutkittu yrityksen verkkosivujen sisältöä, erityisesti tuotekategoriasivuja sekä blogia. Lähtötilanteen analyysi loi hyvät lähtökohdat kehittämistyön toteuttamiselle.
Kehittämistyö toteutettiin työn tietoperustan sekä sivuston analysoinnin ja sivuston analytiikan perusteella. Työn lopputuloksena yrityksen verkkosivuille tuotettiin täysin uusi blogikirjoitus, kehitettiin vanhaa blogikirjoitusta, sekä luotiin uudet tekstit lukuisille yrityksen verkkokaupan tuotekategoriasivuille.
Työssä onnistuttiin lisäämään näkyvyyttä hakukoneessa, kuten myös hakukoneesta saatua liikennettä yrityksen verkkosivuille. Työn todellista arvoa ei kuitenkaan voitu heti mitata, sillä hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät joissakin tapauksissa vasta kuukausien kuluttua. The aim for this thesis was to improve the search engine visibility for target company Taitonetti Oy. Taitonetti Oy is a Finnish company that is specialized in selling used computers to both: consumers, and companies. Taitonetti has an online store in Finland and in Sweden but isn’t getting a lot of visitors from Google’s organic search. As competition in search engine marketing has increased and most of the visitors are coming from paid advertising, the company expenses in search engine advertising have increased sharply.
Due to high marketing costs and low organic search engine visibility, the need to improve organic search engine visibility had been highlighted. The goal for this work was to improve search engine visibility for the Finnish online store by means of content production.
Before starting the actual development work, an analysis of the initial situation of search engine optimization had to be done. In the analysis I examined the company’s website, especially the product category pages and the blog. The analysis provided a good starting point for starting the development work.
The development work was carried out based on the knowledge base of the thesis, the company’s web page analysis and page analytics. As a result of the work, I made a new blog, updated an old blog, and wrote new texts for the product category pages.
In the end, the results show that the work was successful as the search engine visibility for the site has increased, and the number of visitors received from Google-searches has also increased. However, the real value for the new content and changes to the old content cannot be determined yet, because the results for search engine optimization can sometimes be seen only after months after they were made.
Markkinointi perustuu yleisesti siihen, että halutaan olla asiakkaan mielessä silloin, kun hän on tekemässä ostopäätöstä. Tämä korostaa hakukonemarkkinoinnin merkitystä sekä tehokkuutta, sillä sen avulla voidaan näkyä asiakkaalle juuri ennen hänen ostopäätöstään.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä kohdeyritykselle Taitonetti Oy. Hakukonemarkkinoinnissa lisääntyneen kilpailun takia yrityksellä kuluu valtavasti rahaa Google-mainontaan, joka on nostanut orgaanisen näkyvyyden merkitystä. Yrityksessä on tehty toimia hakukoneoptimoinnin kehittämiseksi, mutta parantamisen varaa selvästi löytyy. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa kohdeyrityksen hakukonenäkyvyyttä sisällöntuotannon keinoin. Kehittämistyö tapahtui yrityksen verkkosivujen tuotekategoriasivuilla, sekä blogissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi hakukonemarkkinointia yleisesti. Tämän jälkeen käydään läpi hakukoneoptimointia sekä hakusanamainontaa tarkemmin sekä selvitetään mistä ne koostuvat. Tämän lisäksi työssä käydään läpi sisällöntuotantoa, sisällönsuunnittelua sekä niiden merkitystä hakukoneoptimoinnissa.
Tietoperustan jälkeen työssä käydään lyhyesti läpi toimintasuunnitelma, joka kertoo, miten kehittämistehtävää lähdetään toteuttamaan. Toimintasuunnitelman jälkeen on tehty lähtötilanteen analyysi, jossa on tutkittu yrityksen verkkosivujen sisältöä, erityisesti tuotekategoriasivuja sekä blogia. Lähtötilanteen analyysi loi hyvät lähtökohdat kehittämistyön toteuttamiselle.
Kehittämistyö toteutettiin työn tietoperustan sekä sivuston analysoinnin ja sivuston analytiikan perusteella. Työn lopputuloksena yrityksen verkkosivuille tuotettiin täysin uusi blogikirjoitus, kehitettiin vanhaa blogikirjoitusta, sekä luotiin uudet tekstit lukuisille yrityksen verkkokaupan tuotekategoriasivuille.
Työssä onnistuttiin lisäämään näkyvyyttä hakukoneessa, kuten myös hakukoneesta saatua liikennettä yrityksen verkkosivuille. Työn todellista arvoa ei kuitenkaan voitu heti mitata, sillä hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät joissakin tapauksissa vasta kuukausien kuluttua.
Due to high marketing costs and low organic search engine visibility, the need to improve organic search engine visibility had been highlighted. The goal for this work was to improve search engine visibility for the Finnish online store by means of content production.
Before starting the actual development work, an analysis of the initial situation of search engine optimization had to be done. In the analysis I examined the company’s website, especially the product category pages and the blog. The analysis provided a good starting point for starting the development work.
The development work was carried out based on the knowledge base of the thesis, the company’s web page analysis and page analytics. As a result of the work, I made a new blog, updated an old blog, and wrote new texts for the product category pages.
In the end, the results show that the work was successful as the search engine visibility for the site has increased, and the number of visitors received from Google-searches has also increased. However, the real value for the new content and changes to the old content cannot be determined yet, because the results for search engine optimization can sometimes be seen only after months after they were made.