Kyselytutkimus yläkouluikäisten kokemuksista etänä järjestettävistä liikuntatunneista koronapandemian aikana
Heikkinen, Konsta; Malmisalo, Markus (2021)
Heikkinen, Konsta
Malmisalo, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421561
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yläkouluikäiset nuoret ovat kokeneet koronapandemian aikaisten etäliikuntatuntien sisällöt ja menetelmät. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa informaatiota etäliikuntaa ohjaavalle henkilölle yläkouluikäisten nuorten näkemyksistä etäliikuntatunneista. Tiedon avulla etäliikuntaa järjestävä taho voi reflektoida omaa toimintaansa ja parantaa omaa ammattitaitoaan etäliikunnan järjestämisestä.
Tutkimuskysymyksinä toimivat: Miten yläkouluikäisten nuorten liikunnan etäopetus on järjestetty koronaviruspandemian aikana? Miten etäopetuksessa käytetyt menetelmät koettiin nuorten keskuudessa? Millä tavoin nuoret itse haluaisivat muuttaa etäliikuntatuntien sisältöjä?
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella kevätlukukauden 2021 lopussa. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi kahden Uudenmaan maakunnassa sijaitsevan yläkoulun oppilaita luokka-asteilta 7, 8. ja 9. Tutkimukseen osallistui yhteensä 177 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että yläkoulun oppilaista suurin osa koki liikkuvansa enemmän lähiliikuntatunneilla kuin etäliikuntatunneilla. Suosituimmat liikuntalajit etäliikuntatunneilla olivat kävely, juoksu ja kuntopiiri. Pojat kokivat tyttöjä positiivisemmin opettajan antamat ohjeet. Varsinkin tytöt halusivat kehittää etäliikuntatuntien sisältöä monipuolisempaan suuntaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että etäliikuntatunnit järjestettiin hyödyntäen erilaisia viestintävälineitä ja alustoista käytetyimpänä oli Google Classroom. Nuoret liikkuivat opettajan ohjauksen mukaan ja usein saivat valita liikuntamuodon itse.
Tutkimuskysymyksinä toimivat: Miten yläkouluikäisten nuorten liikunnan etäopetus on järjestetty koronaviruspandemian aikana? Miten etäopetuksessa käytetyt menetelmät koettiin nuorten keskuudessa? Millä tavoin nuoret itse haluaisivat muuttaa etäliikuntatuntien sisältöjä?
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella kevätlukukauden 2021 lopussa. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi kahden Uudenmaan maakunnassa sijaitsevan yläkoulun oppilaita luokka-asteilta 7, 8. ja 9. Tutkimukseen osallistui yhteensä 177 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että yläkoulun oppilaista suurin osa koki liikkuvansa enemmän lähiliikuntatunneilla kuin etäliikuntatunneilla. Suosituimmat liikuntalajit etäliikuntatunneilla olivat kävely, juoksu ja kuntopiiri. Pojat kokivat tyttöjä positiivisemmin opettajan antamat ohjeet. Varsinkin tytöt halusivat kehittää etäliikuntatuntien sisältöä monipuolisempaan suuntaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että etäliikuntatunnit järjestettiin hyödyntäen erilaisia viestintävälineitä ja alustoista käytetyimpänä oli Google Classroom. Nuoret liikkuivat opettajan ohjauksen mukaan ja usein saivat valita liikuntamuodon itse.