Mobiilisovellusten markkinointi ja käyttäjäkunnan laajentaminen tapahtumamarkkinoinnin keinoin : Case Nivalan Järvikylän Osuuspankki
Hietala, Jenny (2021)
Hietala, Jenny
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421545
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana toimi Nivalan Järvikylän Osuuspankki, joka kuuluu itsenäisenä pankkina POP Pankki -ryhmään. Pankin molemmilla konttoreilla Haapavedellä ja Nivalassa järjestettiin koko asiakaskunnalle suunnatut markkinointitapahtumat, joiden tarkoituksena oli kasvattaa mobiilisovellusten tunnettuutta ja käyttäjien määrää. Perimmäisenä tavoitteena oli kerätä laadullisin menetelmin tietoa sovellusten käytön osaamisen tasosta sekä selkiyttää, mihin seikkoihin henkilöstön tulisi keskittyä jo verkkopankkitunnusten avausvaiheessa, jotta myös sovellukset saataisiin tehokkaasti asiakkaiden käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat markkinointi ja tapahtumamarkkinointi. Markkinoinnin käsitteestä, sen tehtävistä ja toimintamuodoista siirryttiin tarkastelemaan markkinointiajattelun kehitystä sekä palvelujen markkinointia. Tapahtumamarkkinoinnin osalta käsiteltiin sen määritelmää ja erityispiirteitä, joista syvennyttiin edelleen tapahtuman järjestämisen vaiheisiin.
Markkinointitapahtumat suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä pankin henkilöstön ja KPK Yhtiöiden kanssa. Tapahtumissa ladattiin ja käyttöönotettiin mobiilisovellukset asiakkaan omalle laitteelle sekä käytiin läpi niiden tärkeimmät toiminnot. Neuvontatilanteista kerättiin asiakkaiden suullista palautetta ja konkreettisia neuvonnan kehityskohteita. Saadun palautteen mukaan tapahtumat saavuttivat niille asetetut tavoitteet ja asiakkaat kokivat neuvonnan erittäin tarpeellisena.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat markkinointi ja tapahtumamarkkinointi. Markkinoinnin käsitteestä, sen tehtävistä ja toimintamuodoista siirryttiin tarkastelemaan markkinointiajattelun kehitystä sekä palvelujen markkinointia. Tapahtumamarkkinoinnin osalta käsiteltiin sen määritelmää ja erityispiirteitä, joista syvennyttiin edelleen tapahtuman järjestämisen vaiheisiin.
Markkinointitapahtumat suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä pankin henkilöstön ja KPK Yhtiöiden kanssa. Tapahtumissa ladattiin ja käyttöönotettiin mobiilisovellukset asiakkaan omalle laitteelle sekä käytiin läpi niiden tärkeimmät toiminnot. Neuvontatilanteista kerättiin asiakkaiden suullista palautetta ja konkreettisia neuvonnan kehityskohteita. Saadun palautteen mukaan tapahtumat saavuttivat niille asetetut tavoitteet ja asiakkaat kokivat neuvonnan erittäin tarpeellisena.