Pitkään toimineen pk-yrityksen kannattava kasvu
Oksanen, Tiina (2021)
Oksanen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421537
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa keskityttiin pitkään toimineen pk-yrityksen kannattavaan orgaaniseen kasvuun. Opinnäytetyössä tutkittiin kasvun edellytyksiä puolitoista vuotta kestäneen koronapandemian aiheuttaman pysähtyneisyyden ajan jälkeen.
Opinnäytetyössä etsittiin tunnuslukuja ja mittareita, joilla voitaisiin luotettavasti seurata kannattavuutta ja kasvua sekä mahdollisia tunnusmerkkejä, joiden toteutuessa olisi syytä strategian tarkastamiseen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että helposti laskettavia tunnuslukuja on olemassa ja saatavilla yrityksen sähköisestä taloushallintojärjestelmästä ja niiden seuraamiseen nykyisessä kilpailutilanteessa on painavat syyt.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen jo laadittu strategia hahmottaa hyvin yrityksen olemassa olevia kilpailuetuja, joita on syytä nostaa esille ja hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Esille nousi vahvasti myös henkilökunnan jaksaminen ja siihen keskittyminen.
Yrityksen jo laaditussa strategiassa nousee toiminnan keskiöön kannattavuus, kestävä liiketoiminta sekä vastuullisuus. Näitä tulee jatkossakin korostaa ja muistaa arjen työssä ja tekemisessä. Niiden avulla fokusoituu yrityksen vahvin kilpailuetu: osaava ja motivoitunut henkilökunta osaavilla työkaluilla vakituisen ja tyytyväisen asiakaskunnan palveluksessa.
Opinnäytetyössä etsittiin tunnuslukuja ja mittareita, joilla voitaisiin luotettavasti seurata kannattavuutta ja kasvua sekä mahdollisia tunnusmerkkejä, joiden toteutuessa olisi syytä strategian tarkastamiseen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että helposti laskettavia tunnuslukuja on olemassa ja saatavilla yrityksen sähköisestä taloushallintojärjestelmästä ja niiden seuraamiseen nykyisessä kilpailutilanteessa on painavat syyt.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen jo laadittu strategia hahmottaa hyvin yrityksen olemassa olevia kilpailuetuja, joita on syytä nostaa esille ja hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Esille nousi vahvasti myös henkilökunnan jaksaminen ja siihen keskittyminen.
Yrityksen jo laaditussa strategiassa nousee toiminnan keskiöön kannattavuus, kestävä liiketoiminta sekä vastuullisuus. Näitä tulee jatkossakin korostaa ja muistaa arjen työssä ja tekemisessä. Niiden avulla fokusoituu yrityksen vahvin kilpailuetu: osaava ja motivoitunut henkilökunta osaavilla työkaluilla vakituisen ja tyytyväisen asiakaskunnan palveluksessa.