Henkilökohtainen kehittyminen henkilökohtaisten myyntikohtaamisten ammattilaiseksi
Hyyppä, Valtteri (2021)
Hyyppä, Valtteri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421536
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii kirjoittajan omaa kehittymistä myyntityön koulutusohjelman ja alkavan myyntiuran aikana henkilökohtaisen Business-to-Business (B2B) -tyyppisen myyntityön, sekä siihen liittyvien myynti- ja asiakaskohtaamisten ammattilaiseksi. Kirjoittajalla on pitkä työkokemus asiakaspalvelutöissä ravintola-alalla ja tuore historia B2B-puhelinmarkkinoinnissa, jotka yhdessä ovat kasvattaneet innon konsultoivan myyntityön oppimiseen myyntityön koulutusohjelmassa, sekä tähän liittyvien käytännön taitojen kehittämiseen tulevaisuuden urapolulla. Työn tavoite on luoda kehityssuunnitelma, joka kuvaa kirjoittajan kasvamista asiakastapaamisten harjoittajana. Kehityssuunnitelma perustuu opinnäytetyössä tarkastellun teorian sekä kirjoittajan opintojen aikana tekemien tuotosten reflektointiin, joka sisältää pohdintaa aikaisempien opintojen ja kokemuksien vaikutuksesta omaan kehittymiseen, kirjoittajan nykytilanteesta, sekä suurimmista kehittymisen kohteista. Työn teoriassa tarkastellaan kahta pääaihetta: asiakastapaamisessa tehtävän myyntiprosessin piirteitä, sekä huippumyyjän ominaisuuksia. Teorialla on tarkoitus tukea kirjoittajan kehitystä varsinkin kasvotusten tehtyyn B2B-myyntiin, sekä keskittyä myyntitapaamisessa ominaisiin vuorovaikutuksen piirteisiin, missä hänellä on varaa kehittyä. Portfolio-osuus on kokouma osatuotoksia, jotka kuvaavat kirjoittajan oppeja, kokemuksia sekä tämänhetkistä kasvua myyntityössä sekä siihen sisältyvissä henkilökohtaisen vuorovaikutuksen muodoissa. Näistä osatuotoksista on johdettu itsearviointi kirjoittajan tietotaidoista, sekä kehityssuunnitelma tulevaisuuden uraa varten. Työn kehityssuunnitelma on tuotos, joka on tarkoitettu pääasiassa kirjoittajalle hänen omaa kehittymistään varten, mutta toimii myös vertailupohjana omien vahvuuksien ja kehityskohteiden mittaamisessa myyntityön uran aloittaneille opiskelijoille, tai muille huippumyyjäksi tähtääville.