Kestävä kulutuskäyttäytyminen : Keski-Pohjanmaan alueen kuluttajien käsityksiä kiertotaloudesta
Ollikainen, Sanni (2021)
Ollikainen, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421522
Tiivistelmä
Ilmastokriisin myötä kiertotalous on aiheena erittäin ajankohtainen. Yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta tarvitsemme ratkaisevia tekoja ympäristömme hyvinvointiin. Lineaarisesta taloudesta on siirryttävä kohti kiertotaloutta ja kulutustottumuksien muutosta.
Opinnäytetyössäni tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla kuluttajien käsityksiä kiertotaloudesta ja sen periaatteiden hyödyntämisestä yritysten markkinoinnissa. Tavoitteenani oli löytää ne keskeiset mallit, jotka saavat yrittäjät ja kuluttajat kohtaamaan. Tutkimuksessa perehdyttiin Keski-Pohjanmaan alueen kuluttajien tämänhetkisiin käsityksiin kiertotaloudesta. Tutkimuksessa pyrittiin myös löytämään yrityksille suuntaviivat, kuinka hyödyntää kiertotalouden periaatteita markkinoinnissa ja kuinka tästä voidaan saavuttaa kilpailuetua kilpailijoihin nähden. Tutkimus toteutettiin anonyymina Webropol-kyselynä loka-marraskuun vaihteessa 2021.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsitellään kiertotaloutta, kulutuskäyttäytymistä sekä kestävää markkinointia. Kiertotaloudesta esittelen sen käyttö- ja liiketoimintamalleja sekä kuinka sitä eri tahojen avulla edistetään. Paneudun myös kuluttajien kulutuskäyttäytymiseen, siihen, mistä kulutuskäyttäytyminen muodostuu ja miten se vaikuttaa kuluttajiin ja yrityksiin aina digitalisaatiosta jakamistalouteen. Kestävän markkinoinnin avulla havainnollistetaan markkinoinnin muutosta tähän päivään ja kuinka sitä voidaan osana kiertotaloutta hyödyntää.
Opinnäytetyöni empiirisen tutkimuksen tuloksena voidaan päätellä, että kiertotalous on käsitteenä usealle kuluttajalle tuttu, mutta kuluttajat suhtautuvat vielä pienellä varauksella kiertotalouden ja jakamistalouden tuomiin muutoksiin. Pääsääntöisesti kiertotaloutta pidettiin hyvänä asiana ja kuluttajat olivat viime aikoina pohtineet omaa kulutuskäyttäytymistään ja sen kestävyyttä. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kuluttajien suunta kohti kestävämpää kulutusta on oikea.
Opinnäytetyössäni tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla kuluttajien käsityksiä kiertotaloudesta ja sen periaatteiden hyödyntämisestä yritysten markkinoinnissa. Tavoitteenani oli löytää ne keskeiset mallit, jotka saavat yrittäjät ja kuluttajat kohtaamaan. Tutkimuksessa perehdyttiin Keski-Pohjanmaan alueen kuluttajien tämänhetkisiin käsityksiin kiertotaloudesta. Tutkimuksessa pyrittiin myös löytämään yrityksille suuntaviivat, kuinka hyödyntää kiertotalouden periaatteita markkinoinnissa ja kuinka tästä voidaan saavuttaa kilpailuetua kilpailijoihin nähden. Tutkimus toteutettiin anonyymina Webropol-kyselynä loka-marraskuun vaihteessa 2021.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsitellään kiertotaloutta, kulutuskäyttäytymistä sekä kestävää markkinointia. Kiertotaloudesta esittelen sen käyttö- ja liiketoimintamalleja sekä kuinka sitä eri tahojen avulla edistetään. Paneudun myös kuluttajien kulutuskäyttäytymiseen, siihen, mistä kulutuskäyttäytyminen muodostuu ja miten se vaikuttaa kuluttajiin ja yrityksiin aina digitalisaatiosta jakamistalouteen. Kestävän markkinoinnin avulla havainnollistetaan markkinoinnin muutosta tähän päivään ja kuinka sitä voidaan osana kiertotaloutta hyödyntää.
Opinnäytetyöni empiirisen tutkimuksen tuloksena voidaan päätellä, että kiertotalous on käsitteenä usealle kuluttajalle tuttu, mutta kuluttajat suhtautuvat vielä pienellä varauksella kiertotalouden ja jakamistalouden tuomiin muutoksiin. Pääsääntöisesti kiertotaloutta pidettiin hyvänä asiana ja kuluttajat olivat viime aikoina pohtineet omaa kulutuskäyttäytymistään ja sen kestävyyttä. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kuluttajien suunta kohti kestävämpää kulutusta on oikea.