Metsäkulman päiväkodin pedagogisen dokumentoinnin suunnitelma
Hankanen, Taru (2021)
Hankanen, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421501
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Kotkan kaupungin varhaiskasvatukselle. Tavoitteena oli luoda selkeä ja kattava pedagogisen dokumentoinnin suunnitelma Metsäkulman päiväkodille. Tarkoituksena oli tuoda suunnitelman myötä esiin, mitä pedagogisen dokumentoinnin menetelmiä Metsäkulman päiväkodissa käytetään ja miten, sekä miksi pedagogista dokumentointia toteutetaan. Tarkoituksena ei ollut uusien menetelmien tuominen osaksi päiväkodin toimintaa.
Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen keskeinen työmenetelmä. Se on osa varhaiskasvatuksen suunnittelua, toteutusta, arvioimista ja kehittämistä, koska se antaa monipuolista tietoa muun muassa lasten elämästä, kehityksestä ja tarpeista. Pedagogiselle dokumentoinnille laadittu tavoitteellinen suunnitelma vahvistaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden sitoutumista pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa.
Tässä opinnäytetyössä luotu pedagogisen dokumentoinnin suunnitelma pohjautuu opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sekä Metsäkulman päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille toteutettuun kyselyyn. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Kyselyssä selvitettiin Metsäkulman päiväkodissa käytössä olleet pedagogisen dokumentoinnin menetelmät sekä niiden käyttöä.
Luotu pedagogisen dokumentoinnin suunnitelma tuo esiin menetelmittäin, miten pedagogista dokumentointia toteutetaan Metsäkulman päiväkodissa. Suunnitelma sisältää kyselyn tulosten mukaiset yhdeksän pedagogisen dokumentoinnin menetelmää sekä aihealueittain tietoa niiden käytöstä. Suunnitelma on taulukkomallinen ja sähköisessä muodossa. Suunnitelma on ytimekäs, yksinkertainen ja helposti muokattavissa oleva. Suunnitelman pohjalta voidaan toteuttaa pedagogista dokumentointia päiväkodissa.
Pedagoginen dokumentointi on varhaiskasvatuksen keskeinen työmenetelmä. Se on osa varhaiskasvatuksen suunnittelua, toteutusta, arvioimista ja kehittämistä, koska se antaa monipuolista tietoa muun muassa lasten elämästä, kehityksestä ja tarpeista. Pedagogiselle dokumentoinnille laadittu tavoitteellinen suunnitelma vahvistaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden sitoutumista pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa.
Tässä opinnäytetyössä luotu pedagogisen dokumentoinnin suunnitelma pohjautuu opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sekä Metsäkulman päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille toteutettuun kyselyyn. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Kyselyssä selvitettiin Metsäkulman päiväkodissa käytössä olleet pedagogisen dokumentoinnin menetelmät sekä niiden käyttöä.
Luotu pedagogisen dokumentoinnin suunnitelma tuo esiin menetelmittäin, miten pedagogista dokumentointia toteutetaan Metsäkulman päiväkodissa. Suunnitelma sisältää kyselyn tulosten mukaiset yhdeksän pedagogisen dokumentoinnin menetelmää sekä aihealueittain tietoa niiden käytöstä. Suunnitelma on taulukkomallinen ja sähköisessä muodossa. Suunnitelma on ytimekäs, yksinkertainen ja helposti muokattavissa oleva. Suunnitelman pohjalta voidaan toteuttaa pedagogista dokumentointia päiväkodissa.