Hankinnan kehittäminen – hankintastrategia ja -prosessi
Martonen, Essi (2021)
Martonen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421495
Tiivistelmä
Hankinnan toimenkuva on muuttunut viime vuosien aikana, koska yritykset ovat panostaneet omaan osaamiseensa ja ulkoistaneet muita toimintoja. Toimittajien kanssa tehdään enemmän yhteistyötä ja niiden kanssa pyritään kehittämään läheisempää suhdetta. Jotta tätä toimittajien suhdetta voidaan parantaa ja kehittää, täytyy ymmärtää oma asema markkinoilla ja millainen asema tuotteella on omassa organisaatiossa.
Hankinnan toimi voidaan jakaa strategiseen ja operatiiviseen hankintaan. Strategisessa hankinnassa keskitytään toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen, kun taas operatiivinen keskittyy tilauksien tekemiseen ja toimituksien seurantaan. Toiminnan kehittämiseen liittyvät läheisesti hankinnan nimikkeiden luokittelu ja analysointi. Luokittelu voidaan suorittaa yksinkertaisesti nimikkeen luonteen tai käyttötarkoituksen mukaan tai hieman monimutkaisemmin tekemällä ABC-, Spend- tai portfolioanalyysi. Tarkemman kuvan yrityksen sisäisestä tilanteesta saa käyttämällä eri luokitteluita ja analyysejä yhdessä. Kun lisätään analyysiin toimittajan näkemys asiakkaasta, saadaan selville yrityksen ostoasema markkinoilla. Näiden pohjalta voidaan laatia hankintastrategia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia pien- ja keskisuuren elintarvikealan yrityksen hankinnan nykytilaa ja toimittajasuhteita sekä millaiseen suuntaan tätä voisi kehittää. Tutkimuskohteen yrityksen hankinnan nykytilan analysointi aloitettiin luokittelemalla nimikkeet suurimman kehittämispotentiaalin löytämiseksi. Tähän luokitteluun käytettiin Spend- ja ABC-analysointeja. Nimikkeen yrityksen sisäisen aseman analysointiin käytettiin portfolioanalyysiä. Tämän jälkeen selvitettiin yrityksen asema markkinoilla. Näitä tietoja hyödyntäen laadittiin nimikkeelle mahdollisia kehityskohteita ja hankintastrategioita.
Kaikissa laadituissa strategioissa korostuu toimittajan kanssa tehtävän yhteistyön merkitys. Kun kommunikointi toimittajan kanssa toimii, voidaan tilauksia suunnitella paremmin pidemmälle ajalle ja tällä tavoin varmistaa tuotteen saatavuus. Lisäksi saadaan tietoja tuotteen laadusta ja määristä sekä ennakkovaroituksia haasteellisista ajoista. Tällä tavoin voidaan vähentää yllättäviä kustannuksia ja parantaa pidemmällä ajanjaksolla kannattavuutta.
Hankinnan toimi voidaan jakaa strategiseen ja operatiiviseen hankintaan. Strategisessa hankinnassa keskitytään toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen, kun taas operatiivinen keskittyy tilauksien tekemiseen ja toimituksien seurantaan. Toiminnan kehittämiseen liittyvät läheisesti hankinnan nimikkeiden luokittelu ja analysointi. Luokittelu voidaan suorittaa yksinkertaisesti nimikkeen luonteen tai käyttötarkoituksen mukaan tai hieman monimutkaisemmin tekemällä ABC-, Spend- tai portfolioanalyysi. Tarkemman kuvan yrityksen sisäisestä tilanteesta saa käyttämällä eri luokitteluita ja analyysejä yhdessä. Kun lisätään analyysiin toimittajan näkemys asiakkaasta, saadaan selville yrityksen ostoasema markkinoilla. Näiden pohjalta voidaan laatia hankintastrategia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia pien- ja keskisuuren elintarvikealan yrityksen hankinnan nykytilaa ja toimittajasuhteita sekä millaiseen suuntaan tätä voisi kehittää. Tutkimuskohteen yrityksen hankinnan nykytilan analysointi aloitettiin luokittelemalla nimikkeet suurimman kehittämispotentiaalin löytämiseksi. Tähän luokitteluun käytettiin Spend- ja ABC-analysointeja. Nimikkeen yrityksen sisäisen aseman analysointiin käytettiin portfolioanalyysiä. Tämän jälkeen selvitettiin yrityksen asema markkinoilla. Näitä tietoja hyödyntäen laadittiin nimikkeelle mahdollisia kehityskohteita ja hankintastrategioita.
Kaikissa laadituissa strategioissa korostuu toimittajan kanssa tehtävän yhteistyön merkitys. Kun kommunikointi toimittajan kanssa toimii, voidaan tilauksia suunnitella paremmin pidemmälle ajalle ja tällä tavoin varmistaa tuotteen saatavuus. Lisäksi saadaan tietoja tuotteen laadusta ja määristä sekä ennakkovaroituksia haasteellisista ajoista. Tällä tavoin voidaan vähentää yllättäviä kustannuksia ja parantaa pidemmällä ajanjaksolla kannattavuutta.