ELINVOIMAINEN ETELÄ-SAVO: maakunnan kehittäminen koulutusviestinnän avulla
Shaya, Jonatan (2021)
Shaya, Jonatan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421493
Tiivistelmä
Maakuntien moninaisiin tehtäviin kuuluu palveluiden ja toiminnan yhdenvertainen tiedottaminen. Vuorovaikutteinen ja tasa-arvoinen maakunnan viestintä takaa asukkaiden hyvinvoinnin ja palveluiden saavutettavuuden. Opinnäytetyö käsittelee ja tutkii Etelä-Savon maakunnan koulutusten viestinnän rakenteita, kehittämiskohteita ja kuinka viestintään voidaan keskittää asiakkaisiin eli koulutusta hakeviin henkilöihin.
Kehittämistutkimuksen pääpaino on palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, jonka hallinnoima Koulutusportti -hanke, oli kehittämässä Etelä-Savoa koulutusmaakuntana yhdessä alueen koulutustoimijoiden kanssa. Etelä-Savon koulutuksen tarjontaa pyritään viestimään mahdollisimman laadukkaalla tavalla, jotta koulutuksen etsiminen ja urapolun löytäminen olisi mahdollisimman helppoa. Toisena tavoitteena on maakunnan koulutuksen vetovoimaisuuksien löytäminen ja niiden kohdistamisen asiakkaille. Tutkimus käsittelee viestinnän kohdistumista jatkokoulutusta etsiviin opiskelijoihin. Lähtökohtana tutkimukselle on kohderyhmän ymmärtäminen ja viestinnän kehittäminen entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.
Viestinnän tueksi on tarkasteltu Etelä-Savon maakunnan brändiä ja sisäisiä vetovoimaisuustekijöitä, joita voidaan viestintään liittää. Laajemman ymmärryksen maakuntien viestintään ja brändiin antavat asiantuntijahaastattelut. Havainnointitutkimuksella tarkastellaan tämänhetkistä koulutuksen viestintää.Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimusmenetelmien avulla, kuinka kohderyhmä etsii tällä hetkellä koulutusta, ja kuinka sen saavutettavuutta ja viestintää voidaan parantaa asiakaskeskeiseen suuntaan.
Kohderyhmän tavoittamiseksi tutkimuksen toiminnallinen osuus oli luotaintutkimus, jonka avulla kohderyhmää osallistettiin tutkimukseen. Analysoinnissa selvitin, millaista koulutusta alueella on tarjota, millaisia vahvuuksia alueen koulutuksilla on ja millaisena maakuntaa koetaan koulutuksen tarjoajana. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset tuottavat viestinnälle suunnan ja ohjauksen sen kehittämiselle toimeksiantajan kehitteillä olevaan viestintäalustaan. Tämän lisäksi tulosten avulla voidaan ymmärtää laajemmasta näkökulmasta viestinnän vaikutus maakuntien palveluihin, organisaatioihin ja väestöön. The many tasks of the provinces in Finland include providing equal information on services and activities. Interactive and equal communication in the province guarantees the well-being of the residents and the accessibility of services. This thesis examines the communication structures and development targets of education in South Savo, and how communication can be focused on people applying for education.
The focus of the development research is on utilizing service design methods to develop communication. The thesis was commissioned by the University of Applied Sciences of south-eastern Finland and managed by the Education Gateway project, developing South Savo as an educational province. The project aimed to strengthen communication about educational and career paths. Another goal is to find the attractive factors of the province's education and to use them in targeting customers. The study focuses on communication with the target group looking for education. The starting point for the research is to understand the target group and to develop communication in an even more customer-oriented direction.
To support the education communication, the brand of South Savo and the internal attractiveness factors that can be connected to the communication have been examined. Expert interviews provide a broader understanding of provincial communications and branding. An observational study looks at current communication in education.
The functional thesis aimed to find out with the help of qualitative research methods how the target group is currently looking for education and how its accessibility and communication can be improved to be more customer-oriented. The analysis identified what kind of education the region has to offer, which strengths the region's education has, and how the province is perceived as a provider of education.
The most significant result of the study was providing the communication platform being developed by the client with a direction and guidance for communication and its development. In addition, the results can be used to understand the impact of communication on the services, organizations, and the population of the provinces from a broader perspective.
Kehittämistutkimuksen pääpaino on palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, jonka hallinnoima Koulutusportti -hanke, oli kehittämässä Etelä-Savoa koulutusmaakuntana yhdessä alueen koulutustoimijoiden kanssa. Etelä-Savon koulutuksen tarjontaa pyritään viestimään mahdollisimman laadukkaalla tavalla, jotta koulutuksen etsiminen ja urapolun löytäminen olisi mahdollisimman helppoa. Toisena tavoitteena on maakunnan koulutuksen vetovoimaisuuksien löytäminen ja niiden kohdistamisen asiakkaille. Tutkimus käsittelee viestinnän kohdistumista jatkokoulutusta etsiviin opiskelijoihin. Lähtökohtana tutkimukselle on kohderyhmän ymmärtäminen ja viestinnän kehittäminen entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.
Viestinnän tueksi on tarkasteltu Etelä-Savon maakunnan brändiä ja sisäisiä vetovoimaisuustekijöitä, joita voidaan viestintään liittää. Laajemman ymmärryksen maakuntien viestintään ja brändiin antavat asiantuntijahaastattelut. Havainnointitutkimuksella tarkastellaan tämänhetkistä koulutuksen viestintää.Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimusmenetelmien avulla, kuinka kohderyhmä etsii tällä hetkellä koulutusta, ja kuinka sen saavutettavuutta ja viestintää voidaan parantaa asiakaskeskeiseen suuntaan.
Kohderyhmän tavoittamiseksi tutkimuksen toiminnallinen osuus oli luotaintutkimus, jonka avulla kohderyhmää osallistettiin tutkimukseen. Analysoinnissa selvitin, millaista koulutusta alueella on tarjota, millaisia vahvuuksia alueen koulutuksilla on ja millaisena maakuntaa koetaan koulutuksen tarjoajana. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset tuottavat viestinnälle suunnan ja ohjauksen sen kehittämiselle toimeksiantajan kehitteillä olevaan viestintäalustaan. Tämän lisäksi tulosten avulla voidaan ymmärtää laajemmasta näkökulmasta viestinnän vaikutus maakuntien palveluihin, organisaatioihin ja väestöön.
The focus of the development research is on utilizing service design methods to develop communication. The thesis was commissioned by the University of Applied Sciences of south-eastern Finland and managed by the Education Gateway project, developing South Savo as an educational province. The project aimed to strengthen communication about educational and career paths. Another goal is to find the attractive factors of the province's education and to use them in targeting customers. The study focuses on communication with the target group looking for education. The starting point for the research is to understand the target group and to develop communication in an even more customer-oriented direction.
To support the education communication, the brand of South Savo and the internal attractiveness factors that can be connected to the communication have been examined. Expert interviews provide a broader understanding of provincial communications and branding. An observational study looks at current communication in education.
The functional thesis aimed to find out with the help of qualitative research methods how the target group is currently looking for education and how its accessibility and communication can be improved to be more customer-oriented. The analysis identified what kind of education the region has to offer, which strengths the region's education has, and how the province is perceived as a provider of education.
The most significant result of the study was providing the communication platform being developed by the client with a direction and guidance for communication and its development. In addition, the results can be used to understand the impact of communication on the services, organizations, and the population of the provinces from a broader perspective.