Esitutkinnan rajoittaminen lapsen ollessa asianomistajana väkivaltarikoksessa
West, Linnea (2021)
West, Linnea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421452
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on metodiltaan oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen perusteella on tehty malli luvussa 4.8, jota voidaan hyödyntää esitutkinnan rajoittamispäätöksissä. Pääsääntönä on, että esitutkinnassa on tutkittava rikos, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muuten on syytä epäillä, että rikos on tehty (ETL 3:3.1). Syyttäjä voi kuitenkin poikkeuksellisesti tutkinnanjohtajan esityksestä päättää, ettei esitutkintaa toimiteta tai että se lopetetaan. Tässä tilanteessa puhutaan esitutkinnan rajoittamisesta.
Työkaluna esitutkinnan rajoittaminen on yksi mahdollisuus suunnata viranomaisen voimavarat oikein ja tarkoituksenmukaisesti. Esitutkinnan rajoittamisella pitäisi pyrkiä mitoittamaan toimenpiteet oikein ja niiden oikealle viranomaiselle. Lapsiin kohdistuneiden rikosten tutkinnassa, kuten kaikessa viranomais-toiminnassa, pitää samalla huomioida lapsen etu. Lapseen kohdistuneen rikoksen esitutkinnan rajoit-tamista pohdittaessa, lapsen etua voidaan pitää prosessiekonomiaa tärkeämpänä periaatteena.
Tutkinnanjohtajan on suunnitellessaan esitystä esitutkinnan rajoittamisesta huomioitava samanaikai-sesti monta eri asiaa. Tätä työtä helpottamaan on tässä tutkimuksessa laadittu rajoittamisesityksen tekemistä varten malli, joka rakentuu eri osioista. Kaikki mallin osiot täyttämällä esityksen laatija voi varmistua huomioineensa kaiken oleellisen. Mallin käytön edellytyksenä on kuitenkin se, että tietoja esim. toisen viranomaisen toiminnasta on jo hankittu tai niitä on saatu lähtötilanteessa riittävästi. Malli opastaa olemassa olevan tiedon jäsentämisessä esitutkinnan rajoittamisesitystä varten.
Mikäli mallin eri osioita ei pysty täyttämään rikosasiasta jo olemassa olevilla tiedoilla, tilanne antaa vihjeen siitä mitä tietoja tulisi vielä hankkia, jotta esitutkinnan rajoittaminen olisi mahdollista. Tapaus ei mahdollisesti sovi rajoittamismenettelyyn, jos tiedot eivät sovellu käytettäväksi malliin sen edellyttämäl-lä tavalla tai tietoja ei ole mahdollista hankkia.
Yhtenäinen malli edesauttaa yhteistyötä syyttäjän kanssa ja varmistaa, että syyttäjällä on riittävät tiedot ratkaisunsa tueksi. Malli on jäsennelty niin, että se vastaisi mahdollisimman hyvin suoraan esitutkinnan rajoittamisesityksen rakennetta.
Työkaluna esitutkinnan rajoittaminen on yksi mahdollisuus suunnata viranomaisen voimavarat oikein ja tarkoituksenmukaisesti. Esitutkinnan rajoittamisella pitäisi pyrkiä mitoittamaan toimenpiteet oikein ja niiden oikealle viranomaiselle. Lapsiin kohdistuneiden rikosten tutkinnassa, kuten kaikessa viranomais-toiminnassa, pitää samalla huomioida lapsen etu. Lapseen kohdistuneen rikoksen esitutkinnan rajoit-tamista pohdittaessa, lapsen etua voidaan pitää prosessiekonomiaa tärkeämpänä periaatteena.
Tutkinnanjohtajan on suunnitellessaan esitystä esitutkinnan rajoittamisesta huomioitava samanaikai-sesti monta eri asiaa. Tätä työtä helpottamaan on tässä tutkimuksessa laadittu rajoittamisesityksen tekemistä varten malli, joka rakentuu eri osioista. Kaikki mallin osiot täyttämällä esityksen laatija voi varmistua huomioineensa kaiken oleellisen. Mallin käytön edellytyksenä on kuitenkin se, että tietoja esim. toisen viranomaisen toiminnasta on jo hankittu tai niitä on saatu lähtötilanteessa riittävästi. Malli opastaa olemassa olevan tiedon jäsentämisessä esitutkinnan rajoittamisesitystä varten.
Mikäli mallin eri osioita ei pysty täyttämään rikosasiasta jo olemassa olevilla tiedoilla, tilanne antaa vihjeen siitä mitä tietoja tulisi vielä hankkia, jotta esitutkinnan rajoittaminen olisi mahdollista. Tapaus ei mahdollisesti sovi rajoittamismenettelyyn, jos tiedot eivät sovellu käytettäväksi malliin sen edellyttämäl-lä tavalla tai tietoja ei ole mahdollista hankkia.
Yhtenäinen malli edesauttaa yhteistyötä syyttäjän kanssa ja varmistaa, että syyttäjällä on riittävät tiedot ratkaisunsa tueksi. Malli on jäsennelty niin, että se vastaisi mahdollisimman hyvin suoraan esitutkinnan rajoittamisesityksen rakennetta.