Nuorten ääni kuuluviin: kansalaistopistotoiminnan kehittäminen nuoria osallistaen
Card, Mira (2021)
Card, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321401
Tiivistelmä
Tämän tapaustutkimuksen tilaajana toimii Hämeenkyrön kunnan elämänlaatupalvelut ja Hämeenkyrön kansalaisopisto. Hämeenkyrön kansalaisopisto tuottaa vapaan sivistystyön kulttuuri- ja harrastuspalveluita kunnassa. Hämeenkyrön kansalaisopiston asiakaskunta on pääsääntöisesti aikuisväestöä, ja toiveena onkin tehdä kansalaisopistosta halutumpi kaikille ikäluokille. Tämän kehittämistyön kannalta kohde ja ikäryhmä on rajattu 15-24-vuotiaisiin kunnassa asuviin nuoriin.
Kehittämistyön tavoitteena on selvittää, miten kansalaisopiston toimintaa tulisi kehittää, jotta nuoret osallistuisivat aktiivisemmin. Tämän tavoitteen täyttymiseksi kehittämistyössä kartoitetaan kunnan nuorten harrastamisen ja vapaa-ajanvieton nykytilannetta, osallistetaan nuoria kehittämisprosessiin ja aktiivisesti kuunnellaan heidän näkemyksiään siitä, mitä he kansalaisopiston toiminnalta toivovat.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja vastauksia tutkimusongelmaan haettiin puolistrukturoidun verkkokyselyn, nuoria osallistavan työpajan sekä nuorisotoimen kanssa käydyn teemahaastattelun kautta. Tulokset kertovat siitä, miten nuoret tarvitsevat äänensä kuuluviin heitä koskevassa päätöksenteossa, kaipaavat matalan kynnyksen omaehtoista harrastamis- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia sekä toivovat palveluiden olevan heille sopivampia sekä markkinoinnin että kurssisisältöjen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 5 konkreettista kehittämisideaa, jotka kansalaisopisto voi implementoida ja jalkauttaa osaksi omaa toimintaansa. Näitä kehittämisehdotuksia hyödyntäen kansalaisopiston toiminta muuttuu nuoria houkuttelevammaksi.
Kehittämistyön tavoitteena on selvittää, miten kansalaisopiston toimintaa tulisi kehittää, jotta nuoret osallistuisivat aktiivisemmin. Tämän tavoitteen täyttymiseksi kehittämistyössä kartoitetaan kunnan nuorten harrastamisen ja vapaa-ajanvieton nykytilannetta, osallistetaan nuoria kehittämisprosessiin ja aktiivisesti kuunnellaan heidän näkemyksiään siitä, mitä he kansalaisopiston toiminnalta toivovat.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja vastauksia tutkimusongelmaan haettiin puolistrukturoidun verkkokyselyn, nuoria osallistavan työpajan sekä nuorisotoimen kanssa käydyn teemahaastattelun kautta. Tulokset kertovat siitä, miten nuoret tarvitsevat äänensä kuuluviin heitä koskevassa päätöksenteossa, kaipaavat matalan kynnyksen omaehtoista harrastamis- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia sekä toivovat palveluiden olevan heille sopivampia sekä markkinoinnin että kurssisisältöjen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 5 konkreettista kehittämisideaa, jotka kansalaisopisto voi implementoida ja jalkauttaa osaksi omaa toimintaansa. Näitä kehittämisehdotuksia hyödyntäen kansalaisopiston toiminta muuttuu nuoria houkuttelevammaksi.