Terveysturvallisuus COVID-19-pandemian aikana : case lounasravintolat Turku
Kinnunen, Olli (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kinnunen, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ravintolat ja niiden asiakkaat noudattavat valtion antamia ohjeistuksia koronapandemian aikana. Valtion määräämät rajoitukset ravintola-alalle ovat olleet haastavia ravintoloille, ja monet ovatkin joutuneet kamppailemaan talousvaikeuksien kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin havainnointia käyttäen. Työssä havainnoitiin neljän turkulaisen ravintolan ja niiden asiakkaiden lounasaikaan tapahtuvaa toimintaa. Työ toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen havainnointi suoritettiin 9.6.2020 – 12.6.2020 välisenä aikana ja toinen havainnointi 26.-27.4.2021. Havainnoinnissa tarkasteltiin ravintolan viestintää pandemia-aikana sekä ravintolan ja sen asiakkaan toimintaa ravintolassa. Havainnoitavat asiat pohjautuivat valtion antamiin rajoituksiin ja niiden pohjalta luotiin havainnointilomake, jonka avulla havainnointi ravintoloissa suoritettiin. Työssä havainnoitiin yhteensä 275 ravintola-asiakkaan käyttäytymistä hygienian ja turvavälien noudattamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan koronapandemian etenemistä, ravintola-alan tilannetta korona-aikana ja valtion antamia rajoituksia ravintoloille. Toisessa osassa käsitellään ravintolan ja sen asiakkaan toimintaa koronapandemian aikana. Käsittelyssä keskitytään käyttäytymisen, terveysturvallisuuden, viestinnän ja palvelupolun näkökulmien tarkasteluun.
Työn tavoitteena oli tarkastella kahden eri havainnoinnin välisiä tuloksia ja sitä kautta selvittää ravintoloiden ja niiden asiakkaiden toiminnan muuttumista koronapandemian aikana. Havainnoinnin tulosten perusteella luotiin konkreettisia kehitysideoita ravintoloiden pandemian aikaiselle toiminnalle myös tulevaisuudessa.
Havainnoinnit osoittivat, että ravintoloilla ja niiden asiakkailla oli paljon parantamisen varaa koronapandemian aikaisessa toiminnassa. Isoimmat kehityskohdat ravintolan toiminnassa olivat koronapandemian aikaisessa viestinnässä sekä ravintolan istumapaikkojen järjestelyssä turvavälien säilymisen kannalta. Asiakkaan toiminnassa kehityskohteeksi työssä nousi hyvän käsihygienian noudattaminen. Näihin kehityskohtiin laadittiin konkreettisia kehitysideoita turvallisen ravintola-asioinnin mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin havainnointia käyttäen. Työssä havainnoitiin neljän turkulaisen ravintolan ja niiden asiakkaiden lounasaikaan tapahtuvaa toimintaa. Työ toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen havainnointi suoritettiin 9.6.2020 – 12.6.2020 välisenä aikana ja toinen havainnointi 26.-27.4.2021. Havainnoinnissa tarkasteltiin ravintolan viestintää pandemia-aikana sekä ravintolan ja sen asiakkaan toimintaa ravintolassa. Havainnoitavat asiat pohjautuivat valtion antamiin rajoituksiin ja niiden pohjalta luotiin havainnointilomake, jonka avulla havainnointi ravintoloissa suoritettiin. Työssä havainnoitiin yhteensä 275 ravintola-asiakkaan käyttäytymistä hygienian ja turvavälien noudattamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan koronapandemian etenemistä, ravintola-alan tilannetta korona-aikana ja valtion antamia rajoituksia ravintoloille. Toisessa osassa käsitellään ravintolan ja sen asiakkaan toimintaa koronapandemian aikana. Käsittelyssä keskitytään käyttäytymisen, terveysturvallisuuden, viestinnän ja palvelupolun näkökulmien tarkasteluun.
Työn tavoitteena oli tarkastella kahden eri havainnoinnin välisiä tuloksia ja sitä kautta selvittää ravintoloiden ja niiden asiakkaiden toiminnan muuttumista koronapandemian aikana. Havainnoinnin tulosten perusteella luotiin konkreettisia kehitysideoita ravintoloiden pandemian aikaiselle toiminnalle myös tulevaisuudessa.
Havainnoinnit osoittivat, että ravintoloilla ja niiden asiakkailla oli paljon parantamisen varaa koronapandemian aikaisessa toiminnassa. Isoimmat kehityskohdat ravintolan toiminnassa olivat koronapandemian aikaisessa viestinnässä sekä ravintolan istumapaikkojen järjestelyssä turvavälien säilymisen kannalta. Asiakkaan toiminnassa kehityskohteeksi työssä nousi hyvän käsihygienian noudattaminen. Näihin kehityskohtiin laadittiin konkreettisia kehitysideoita turvallisen ravintola-asioinnin mahdollistamiseksi.