Vakautta varhaiskasvatukseen : kasvattajatiimien kokemuksia täydennyskoulutuksesta
Holappa, Tuuli; Kettunen, Ella; Laine, Maria (2021)
Holappa, Tuuli
Kettunen, Ella
Laine, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ”Vakautta varhaiskasvatukseen”- Kasvattajatiimin tunnetietoisuus lapsen hyvinvoinnin tukena hankkeeseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen ammattilaistiimien kokemuksia täydennyskoulutuksesta, ja miten he veivät koulutuksen sisältöjä omaan työelämäänsä. Tavoitteena oli myös kerätä tietoa, miten hankkeen asiantuntijaluennot, toiminnalliset työpajat sekä verkkovalmennukset onnistuivat sisällöllisesti ja verkkototeutuksena osallistuneiden mielestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tunnetietoisuutta ja ymmärrystä traumainformoiduista työotteesta. Päätarkoituksena oli tuoda näkyväksi tunne- ja traumatietoisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena lomakekyselyä hyödyntäen. Lomakekysely toteutettiin Webropol-alustalla. Lomakekyselyllä kartoitettiin Vakautta varhaiskasvatukseen -hankkeeseen osallistuneiden kasvattajatiimien kokemuksia täydennyskoulutuksesta. Laatimamme kyselyn vastausten pohjalta LAB- ammattikorkeakoulu voi tulevaisuudessa kehittää täydennyskoulutuksiaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kasvattajan tunnetietoisuutta, traumatietoisuutta, kasvattajan keinoja tukea tunteiden säätelyä sekä täydennyskoulutusta varhaiskasvatuksessa. Teoreettisen viitekehyksen koonnissa käytettiin kirjallisuuslähteitä, internetistä löytyviä artikkeleita sekä julkaisuja, jotka tukivat hankkeen koulutuksien oppeja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tunnetietoisuutta ja ymmärrystä traumainformoiduista työotteesta. Päätarkoituksena oli tuoda näkyväksi tunne- ja traumatietoisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena lomakekyselyä hyödyntäen. Lomakekysely toteutettiin Webropol-alustalla. Lomakekyselyllä kartoitettiin Vakautta varhaiskasvatukseen -hankkeeseen osallistuneiden kasvattajatiimien kokemuksia täydennyskoulutuksesta. Laatimamme kyselyn vastausten pohjalta LAB- ammattikorkeakoulu voi tulevaisuudessa kehittää täydennyskoulutuksiaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kasvattajan tunnetietoisuutta, traumatietoisuutta, kasvattajan keinoja tukea tunteiden säätelyä sekä täydennyskoulutusta varhaiskasvatuksessa. Teoreettisen viitekehyksen koonnissa käytettiin kirjallisuuslähteitä, internetistä löytyviä artikkeleita sekä julkaisuja, jotka tukivat hankkeen koulutuksien oppeja.