Kuluttajakäyttäytymisen ymmärryksellä kohti houkuttelevampaa verkkokauppaa : tapaustutkimus: Fazer Experience -vierailukeskuksen verkkokauppa
Laine, Nanu (2021)
Laine, Nanu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120913
Tiivistelmä
Kuluttajien käyttäytymisen ymmärtäminen on yrityksen liiketoiminnan ja kilpailukyvyn kannalta erittäin tärkeää. Verkossa tapahtuvan palvelutoiminnan tueksi tarvitaan tietoa, mitä asioita kuluttaja ympäristössä arvostaa, mistä ja mitä tietoa hän etsii sekä minkälaisiin tarpeisiin palvelua käyttää.
Tässä tutkimuksessa tavoiteltiin asiakasymmärrystä Fazer Experience -vierailukeskuksen verkkokaupan käyttäjistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa käyttäjäryhmästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa sekä tuotteiden ja palvelun suunnittelussa. Tutkimuksen kohderyhmää tarkasteltiin kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta sekä pyrittiin saamaan ymmärrystä, miten verkkokaupan palveluita ja markkinointia voisi kehittää kohderyhmää houkuttelevammiksi ja minkälaista arvoa verkkokauppa käyttäjilleen tuottaa tai voisi tuottaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena verkkokaupasta tilanneille henkilöille. Lisäksi hyödynnettiin verkkosivujen analytiikkaa sekä verkkokaupan Shopify-alustaa tietojen keräämisessä.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville kuluttajien toivovan verkkokauppaan laajempaa tuotevalikoimaa, jossa painottuisivat makeiset, uutuudet sekä eksklusiiviset tuotteet. Kuluttajat hyödyntävät verkkokauppaa pääasiassa oman taloutensa ostoksissa ja tekevät ostoksia hetken mielijohteesta. Panostamalla laajempaan ja erikoistuneempaan tuotevalikoimaan, entistä kohdennetumpaan markkinointiin sekä tarjoamalla lisäetuja verkkokaupasta tilaaville, on Fazer Experience -vierailukeskuksen verkkokaupalla mahdollisuus profiloitua entistä houkuttelevammaksi kuluttajien mielissä.
Tässä tutkimuksessa tavoiteltiin asiakasymmärrystä Fazer Experience -vierailukeskuksen verkkokaupan käyttäjistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa käyttäjäryhmästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa sekä tuotteiden ja palvelun suunnittelussa. Tutkimuksen kohderyhmää tarkasteltiin kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta sekä pyrittiin saamaan ymmärrystä, miten verkkokaupan palveluita ja markkinointia voisi kehittää kohderyhmää houkuttelevammiksi ja minkälaista arvoa verkkokauppa käyttäjilleen tuottaa tai voisi tuottaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena verkkokaupasta tilanneille henkilöille. Lisäksi hyödynnettiin verkkosivujen analytiikkaa sekä verkkokaupan Shopify-alustaa tietojen keräämisessä.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville kuluttajien toivovan verkkokauppaan laajempaa tuotevalikoimaa, jossa painottuisivat makeiset, uutuudet sekä eksklusiiviset tuotteet. Kuluttajat hyödyntävät verkkokauppaa pääasiassa oman taloutensa ostoksissa ja tekevät ostoksia hetken mielijohteesta. Panostamalla laajempaan ja erikoistuneempaan tuotevalikoimaan, entistä kohdennetumpaan markkinointiin sekä tarjoamalla lisäetuja verkkokaupasta tilaaville, on Fazer Experience -vierailukeskuksen verkkokaupalla mahdollisuus profiloitua entistä houkuttelevammaksi kuluttajien mielissä.