Sosiaalinen media ja kirkon nuorisotyö kasvuympäristöinä: sosiaalisen median vaikutukset nuorten miesten kehonkuvaan ja kirkon nuorisotyön kehittäminen
Laaksonen, Saku; Halminen, Joonas; Kaapro, Lumi (2021)
Laaksonen, Saku
Halminen, Joonas
Kaapro, Lumi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120888
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostui kaksiosaisesta tutkimuksesta. Ensimmäisen osan tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median vaikutuksia nuorten miesten kehonkuvaan ja minäkuvaan. Toisen osan tavoitteena oli tutkia nuorten näkökulmasta, onko kirkon nuorisotoiminnassa tarvetta kehittää kehorauhaan, kehojen monimuotoisuuteen ja kiusaamiseen liittyviä teemoja.
Laadullinen, fenomenografinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Aineisto kerättiin Keravan, Oulunkylän ja Espoonlahden seurakunnista sekä Salon lukiosta elo-syyskuussa 2021. Aineisto analysoitiin Niikon nelivaiheisella analyysimenetelmällä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin kirjallisuuden ja aiemman tutkimustiedon pohjalta.
Tutkimuksen ensimmäinen osa osoitti, että sosiaalisella medialla oli eniten vaikutusta miesvastaajien arjen valintoihin, kuten harrastuksiin, liikuntaan ja pukeutumiseen. Kehoideaalia kuvattiin lihaksikkaaksi, laihaksi ja maskuliiniseksi. Kehoideaalin esteiksi kuvattiin feminiiniset piirteet. Tutkimuksen toisessa osassa yli puolet vastaajista näkivät kehittämistyön tarpeelliseksi. Vastaajat puolsivat eniten kehojen monimuotoisuutta painottavaa kehittämistyötä.
Sosiaalisen median suorat vaikutukset nuorten miesten kehonkuvaan olivat vähäiset. Seurakuntien toiminta näyttäytyi turvallisena ympäristönä ja nuoret pystyivät osallistumaan toimintaan omana itsenään. Tutkimuksen toisen osan tulosten pohjalta tuotettiin kehittämisehdotus Keravan seurakunnan nuorisotoimintaan.
Laadullinen, fenomenografinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Aineisto kerättiin Keravan, Oulunkylän ja Espoonlahden seurakunnista sekä Salon lukiosta elo-syyskuussa 2021. Aineisto analysoitiin Niikon nelivaiheisella analyysimenetelmällä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin kirjallisuuden ja aiemman tutkimustiedon pohjalta.
Tutkimuksen ensimmäinen osa osoitti, että sosiaalisella medialla oli eniten vaikutusta miesvastaajien arjen valintoihin, kuten harrastuksiin, liikuntaan ja pukeutumiseen. Kehoideaalia kuvattiin lihaksikkaaksi, laihaksi ja maskuliiniseksi. Kehoideaalin esteiksi kuvattiin feminiiniset piirteet. Tutkimuksen toisessa osassa yli puolet vastaajista näkivät kehittämistyön tarpeelliseksi. Vastaajat puolsivat eniten kehojen monimuotoisuutta painottavaa kehittämistyötä.
Sosiaalisen median suorat vaikutukset nuorten miesten kehonkuvaan olivat vähäiset. Seurakuntien toiminta näyttäytyi turvallisena ympäristönä ja nuoret pystyivät osallistumaan toimintaan omana itsenään. Tutkimuksen toisen osan tulosten pohjalta tuotettiin kehittämisehdotus Keravan seurakunnan nuorisotoimintaan.