VR-Kuntoutuspeli : LAB tekoälypaja
Juntunen, Henri (2021)
Juntunen, Henri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli LAB-ammattikorkeakoulun Tekoälypaja-hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja pilotoida yritysten tarpeita ja tekoälyn hyödyntämistä tukeva innovaatio- ja tuotekehitysympäristö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kuntoutuspelin demo-ohjelma, jonka avulla tutkitaan ja esitellään VR-teknologian mahdollisuuksia käsien ja ylävartalon kuntoutukseen erilaisten liikeharjoitteiden avulla. Projekti rajattiin koskemaan liikeharjoitteiden rakentamista VR-ympäristöön. Projekti toteutettiin kolmen kuukauden aikana.
VR-kuntoutuspeli on sovellus, joka on suunnattu auttamaan innovointia hyvinvointialalla. Kohderyhmänä on fysioterapiapalvelut ja VR-tuotteen käyttäjäryhmä koostuu enimmäkseen yläraajakuntoutettavista sekä ikäihmisistä.
Opinnäytetyön lopputulos täytti asetetut tavoitteet. Toteutettu sovellus, pelillistää kuntoutusliikkeitä motivoivalla tavalla VR-ympäristössä. VR-teknologian tuottamat edut kuntoutukselle tulevat esille peliä pelattaessa, kuten pelaajien motivaation ylläpitäminen sekä mielekäs harjoittelu.
Demotuotteelle on järjestetty uusi laajempi testausvaihe, jossa selvitetään käyttökokemusten lisäksi myös tuotteen jatkokehitysmahdollisuuksia. Jatkotestaus toteutetaan opiskelijaharjoitteluna Tekoälypajahankkeelle. Project was made for AI Mill project of LAB university of applied sciences. Goal of the project is to build up and pilot an artificial intelligence lab, which support innovation and development in sensory and other new artificial intelligence technologies for SMEs in Health and Well-being sector.
Goal of project for the thesis, was to develop a physical rehabilitation virtual reality game. The utility game was developed to highlight and demonstrate possibilities of VR technology in physical rehabilitation for arms and upper body. Thesis work is displayed as an example solution, and as a platform for further innovation and development for VR technologies in health and well-being sector.
Thesis project fulfilled the objectives and created a demonstration ready physical rehabilitation VR game, and highlights how VR environment can bring enjoyment and motivational benefits for physical rehabilitation. Project has generated a new trainee vacancy, for further testing purposes in AI mill project. The purpose of the next testing phase is to gather more user feedback and to chart further development possibilities.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kuntoutuspelin demo-ohjelma, jonka avulla tutkitaan ja esitellään VR-teknologian mahdollisuuksia käsien ja ylävartalon kuntoutukseen erilaisten liikeharjoitteiden avulla. Projekti rajattiin koskemaan liikeharjoitteiden rakentamista VR-ympäristöön. Projekti toteutettiin kolmen kuukauden aikana.
VR-kuntoutuspeli on sovellus, joka on suunnattu auttamaan innovointia hyvinvointialalla. Kohderyhmänä on fysioterapiapalvelut ja VR-tuotteen käyttäjäryhmä koostuu enimmäkseen yläraajakuntoutettavista sekä ikäihmisistä.
Opinnäytetyön lopputulos täytti asetetut tavoitteet. Toteutettu sovellus, pelillistää kuntoutusliikkeitä motivoivalla tavalla VR-ympäristössä. VR-teknologian tuottamat edut kuntoutukselle tulevat esille peliä pelattaessa, kuten pelaajien motivaation ylläpitäminen sekä mielekäs harjoittelu.
Demotuotteelle on järjestetty uusi laajempi testausvaihe, jossa selvitetään käyttökokemusten lisäksi myös tuotteen jatkokehitysmahdollisuuksia. Jatkotestaus toteutetaan opiskelijaharjoitteluna Tekoälypajahankkeelle.
Goal of project for the thesis, was to develop a physical rehabilitation virtual reality game. The utility game was developed to highlight and demonstrate possibilities of VR technology in physical rehabilitation for arms and upper body. Thesis work is displayed as an example solution, and as a platform for further innovation and development for VR technologies in health and well-being sector.
Thesis project fulfilled the objectives and created a demonstration ready physical rehabilitation VR game, and highlights how VR environment can bring enjoyment and motivational benefits for physical rehabilitation. Project has generated a new trainee vacancy, for further testing purposes in AI mill project. The purpose of the next testing phase is to gather more user feedback and to chart further development possibilities.