Ongelmallinen digipelaaminen: ammattilaisen ja pelaavan nuoren kohtaaminen
Karhe, Emma (2021)
Karhe, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020797
Tiivistelmä
Digipelaaminen on suosittu ajanviete, ja mobiililaitteet mahdollistavat pelaamisen lähes missä vain. Pelit ovat hyvä väline rentoutumiseen, kilpailemiseen, hauskanpitoon ja sosiaalisten suhteiden luomiseen. Monelle nuorelle pelaaminen on harrastus. Liiallisissa määrin pelaamisesta aiheutuu monenlaisia haittoja. Pitkään jatkuva ongelmallinen pelaaminen vaikuttaa pahimmillaan pelaajan opiskeluun, työhön ja ihmissuhteisiin.
Opinnäytetyö tarjoaa tietoa nuorten ongelmallisesta digipelaamisesta ja ongelmallisesti pelaavan nuoren kohtaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisesta tuesta olisi apua ongelmalliseen digipelaamiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä pelaamishäiriöstä on tulossa virallinen diagnoosi Suomeen Maailman Terveysjärjestön uuden ICD-11-diagnoosijärjestelmän myötä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Salon A-klinikka. A-klinikka tarjoaa apua ja tukea toiminnallisiin riippuvuuksiin. Tilaajalla on sivutoimipiste Salon ammattikoululla. Digipelaamiseen liittyvät ongelmat ovat yleistyneet A-klinikalla.
Kehittämistyössä haastateltiin kolmea digipelaamisen parissa työskentelevää asiantuntijaa sekä yhtä ongelmallisesti pelannutta henkilöä. Teemahaastatteluissa kysyttiin ammattilaisen ja nuoren kohtaamisesta, nuoren motivoimisesta, pelaamisen hallinnasta ja ammattilaisen pelitiedon merkityksestä.
Tulosten pohjalta syntyi opas ammattilaiselle ongelmallisesti pelaavan nuoren kohtaamiseen. Sähköinen lehtinen sisältää tiiviisti tietoa ongelmallisesta pelaamisesta, tukea tarjoavista toimijoista sekä apukysymyksiä nuoren kanssa keskusteluun. Tuotoksen suunnittelun tukena benchmarkattiin aiempia oppaita. Digital gaming is a popular pastime and many young people play digital games as a hobby as mobile platforms make gaming possible almost everytime and everywhere. However, gaming can also be problematic and cause many harmful effects, long-term gaming problems impact the player’s studies, work and relationships.
The purpose of this thesis was to collect information on the problematic gaming of young
people. The thesis is topical because Internet gaming disorder will be an official diagnosis once the medical authorities in Finland start using the updated version of the international classification of diseases, the ICD-11, by World Health Organization.
This thesis was commissioned by A-Clinic Salo. A-Clinic aims to support people with functional addictions. There is an A-Clinic branch office at Salo Region Vocational College. However, the employees do not yet have many working methods to serve their customers with digital gaming problems.
The method used to collect data for this thesis was focused interview. The informants were three authorities on digital gaming of young people and one person who has struggled with gaming problems. The interviews contained questions about customer interaction, motivating young people, game control and the employee’s knowledge about gaming. In addition, two online guidebooks were benchmarked.
This thesis produced an online guidebook for professionals who work with young people. The guidebook includes concise information about problematic digital gaming, operators available for young people suffering from problematic gaming and support questions for discussions with young people.
Opinnäytetyö tarjoaa tietoa nuorten ongelmallisesta digipelaamisesta ja ongelmallisesti pelaavan nuoren kohtaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisesta tuesta olisi apua ongelmalliseen digipelaamiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä pelaamishäiriöstä on tulossa virallinen diagnoosi Suomeen Maailman Terveysjärjestön uuden ICD-11-diagnoosijärjestelmän myötä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Salon A-klinikka. A-klinikka tarjoaa apua ja tukea toiminnallisiin riippuvuuksiin. Tilaajalla on sivutoimipiste Salon ammattikoululla. Digipelaamiseen liittyvät ongelmat ovat yleistyneet A-klinikalla.
Kehittämistyössä haastateltiin kolmea digipelaamisen parissa työskentelevää asiantuntijaa sekä yhtä ongelmallisesti pelannutta henkilöä. Teemahaastatteluissa kysyttiin ammattilaisen ja nuoren kohtaamisesta, nuoren motivoimisesta, pelaamisen hallinnasta ja ammattilaisen pelitiedon merkityksestä.
Tulosten pohjalta syntyi opas ammattilaiselle ongelmallisesti pelaavan nuoren kohtaamiseen. Sähköinen lehtinen sisältää tiiviisti tietoa ongelmallisesta pelaamisesta, tukea tarjoavista toimijoista sekä apukysymyksiä nuoren kanssa keskusteluun. Tuotoksen suunnittelun tukena benchmarkattiin aiempia oppaita.
The purpose of this thesis was to collect information on the problematic gaming of young
people. The thesis is topical because Internet gaming disorder will be an official diagnosis once the medical authorities in Finland start using the updated version of the international classification of diseases, the ICD-11, by World Health Organization.
This thesis was commissioned by A-Clinic Salo. A-Clinic aims to support people with functional addictions. There is an A-Clinic branch office at Salo Region Vocational College. However, the employees do not yet have many working methods to serve their customers with digital gaming problems.
The method used to collect data for this thesis was focused interview. The informants were three authorities on digital gaming of young people and one person who has struggled with gaming problems. The interviews contained questions about customer interaction, motivating young people, game control and the employee’s knowledge about gaming. In addition, two online guidebooks were benchmarked.
This thesis produced an online guidebook for professionals who work with young people. The guidebook includes concise information about problematic digital gaming, operators available for young people suffering from problematic gaming and support questions for discussions with young people.