Pragma Helsingin Manager-palvelutuotteen kehittäminen taiteilija-tuottajatyöparien tukemisen kautta
Hiekkala, Anni (2021)
Hiekkala, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920690
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Pragma Helsingin Manager-palvelutuotteen kehittämistä taiteilija-tuottajatyöparien tukemisen kautta luovan tuottajuuden menetelmiä hyödyntäen. Työ on toiminnan kautta etenevä laadullinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on selvittää, millainen Manager-palvelutuote tukee Pragma Helsingin nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita paremmin. Pragma Helsinki on vuonna 2019 perustettu esittävän taiteen palveluorganisaatio, joka on syntynyt Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskusten Välittäjäportaan, kansainvälisen toiminnan ja viennin kehittämishankkeesta 2019– 2021. Pragmassa työskentelee kolme tuottajaa ja sen asiakkaana on kymmenen sirkus- ja tanssiryhmää eri kokoisin palvelukokonaisuuksin. Pragma Helsingillä on kolme myytävää palvelutuotetta: Producer, Agent, ja Manager. Tämä työ keskittyy Manager-tuotteeseen, joka sisältää hallinnolliset ja strategiset kokonaisuudet apurahahakemuksista palkkahallintoon.
Työssä selvitän havainnointia, fokusryhmähaastatteluita, vertailuanalyysihaastatteluita sekä lomakekyselyä hyödyntäen, mikä on Manager-tuotteen nykytila asiakkaan laatukokemuksen näkökulmasta, mitä tulevaisuuden tarpeita tuotteelle on sekä miten taiteilija-tuottajatyöpareja voisi tukea luovan tuottajuuden menetelmiä hyödyntäen. Saamiani tuloksia peilaan palveluiden kehittämisen teoriaan sekä ajankohtaisiin artikkeleihin luovasta tuottajuudesta sekä välittäjäporrastoiminnasta Suomessa.
Työn tuloksena syntyi ehdotus jakaa Manager-tuote kahteen pienempään osaan, jolloin sisällöllinen työ ja hallinnollinen työ erottuisivat selkeästi toisistaan. Myös tuottajien sisäisiin tehtävänjakoihin tulee kiinnittää huomiota. Aineiston perusteella luovaa tuottajuutta ja työpareja tukemaan tarvitaan lisää luontevia kohtaamisen paikkoja. Konkreettisina luovan tuottajuuden taitoina korostuivat avoimuus, luottamus, kommunikointi, kuunteleminen, johdonmukaisuus sekä substanssiosaaminen.
Työssä selvitän havainnointia, fokusryhmähaastatteluita, vertailuanalyysihaastatteluita sekä lomakekyselyä hyödyntäen, mikä on Manager-tuotteen nykytila asiakkaan laatukokemuksen näkökulmasta, mitä tulevaisuuden tarpeita tuotteelle on sekä miten taiteilija-tuottajatyöpareja voisi tukea luovan tuottajuuden menetelmiä hyödyntäen. Saamiani tuloksia peilaan palveluiden kehittämisen teoriaan sekä ajankohtaisiin artikkeleihin luovasta tuottajuudesta sekä välittäjäporrastoiminnasta Suomessa.
Työn tuloksena syntyi ehdotus jakaa Manager-tuote kahteen pienempään osaan, jolloin sisällöllinen työ ja hallinnollinen työ erottuisivat selkeästi toisistaan. Myös tuottajien sisäisiin tehtävänjakoihin tulee kiinnittää huomiota. Aineiston perusteella luovaa tuottajuutta ja työpareja tukemaan tarvitaan lisää luontevia kohtaamisen paikkoja. Konkreettisina luovan tuottajuuden taitoina korostuivat avoimuus, luottamus, kommunikointi, kuunteleminen, johdonmukaisuus sekä substanssiosaaminen.