Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa Tunnekoira Sisu -tarinoiden kautta
Vääräniemi, Niina (2021)
Vääräniemi, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia aiemmin tuotettua tunnetaitokasvatusmateriaalia, jolla voitiin tukea oman tunnetaitoja tukevan materiaalin työstöä. Tuotettava materiaali on suunnattu Katariinan Vilske -nimisen päiväkodin käyttöön, joka toimii opinnäytetyön tilaajana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli monipuolistaa tilaajan jo aiempaa tunnetaitokasvatusmateriaalia, jonka käyttö koettiin osittain epäkäytännölliseksi. Tämän myötä opinnäytetyön keskeiseksi tavoitteeksi muotoutui kehittää tunnetaitokasvatusta tukevaa materiaalia, joka vastaisi tilaajan tarpeisiin.
Tavoitteen saavuttamiseksi oli oleellista selvittää miten tunnetaitokasvatusta voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksen ympäristössä. Tähän perehdytään opinnäytetyön tietoperustassa, jossa käsitellään yleisesti varhaiskasvatusta, sekä sen merkitystä lasten tunnetaitojen kehittymisen osalta.
Jotta opinnäytetyön tulosten pohjalta voitaisiin luoda tunnetaitokasvatukseen soveltuvaa materiaalia, oli selvitettävä minkälaista materiaalia suomenkielisillä markkinoilla oli jo olemassa. Tätä tutkimusta toteutettiin benchmarkingin avulla, jonka tarkoituksena oli koota systemaattista vertailua tunnetaito-ohjelmien ja tuotemerkkien yleispiirteistä. Opinnäytetyön toinen menetelmä oli havainnointi, joka toteutettiin tilaajan toimintaympäristössä. Havainnoinnin aikana testattiin valmistuvaa tunnetaitomateriaalia etukäteen ennen lopullisen tuotoksen valmistumista. Havainnoinnin aikana kiinnitettiin huomiota materiaalin vastaanottoon ja lapsen osallisuuden tunteeseen tuokioiden aikana. Sekä benchmarkingin että havainnoinnin kannalta oli tärkeää luoda yleiskuva siitä, miten tuotetusta materiaalista saataisiin riittävän helppokäyttöinen tilaajan henkilökuntaa ajatellen.
Opinnäytetyöstä saatavien tulosten perusteella voidaan todeta, että materiaalin helposti käytettävyyden kannalta on tärkeää, että se ei vaadi laajaa perehtymistä ja valmistelua. Lasten osallistuminen kasvoi sen mukaan mitä enemmän tuokioita pidettiin.
Opinnäytetyöstä syntyneiden tulosten ja havainnointien myötä syntyi Tunnekoira Sisu -niminen materiaali, joka sisältää kymmenen tarinaa. Tarinoiden teemat keskittyvät tunteiden tunnistamiseen, sosiaalisiin taitoihin sekä omien taitojen sanoitukseen. Materiaalin työstössä on huomioitu lapsen osallisuuden kokemuksen toteutuminen.
Tavoitteen saavuttamiseksi oli oleellista selvittää miten tunnetaitokasvatusta voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksen ympäristössä. Tähän perehdytään opinnäytetyön tietoperustassa, jossa käsitellään yleisesti varhaiskasvatusta, sekä sen merkitystä lasten tunnetaitojen kehittymisen osalta.
Jotta opinnäytetyön tulosten pohjalta voitaisiin luoda tunnetaitokasvatukseen soveltuvaa materiaalia, oli selvitettävä minkälaista materiaalia suomenkielisillä markkinoilla oli jo olemassa. Tätä tutkimusta toteutettiin benchmarkingin avulla, jonka tarkoituksena oli koota systemaattista vertailua tunnetaito-ohjelmien ja tuotemerkkien yleispiirteistä. Opinnäytetyön toinen menetelmä oli havainnointi, joka toteutettiin tilaajan toimintaympäristössä. Havainnoinnin aikana testattiin valmistuvaa tunnetaitomateriaalia etukäteen ennen lopullisen tuotoksen valmistumista. Havainnoinnin aikana kiinnitettiin huomiota materiaalin vastaanottoon ja lapsen osallisuuden tunteeseen tuokioiden aikana. Sekä benchmarkingin että havainnoinnin kannalta oli tärkeää luoda yleiskuva siitä, miten tuotetusta materiaalista saataisiin riittävän helppokäyttöinen tilaajan henkilökuntaa ajatellen.
Opinnäytetyöstä saatavien tulosten perusteella voidaan todeta, että materiaalin helposti käytettävyyden kannalta on tärkeää, että se ei vaadi laajaa perehtymistä ja valmistelua. Lasten osallistuminen kasvoi sen mukaan mitä enemmän tuokioita pidettiin.
Opinnäytetyöstä syntyneiden tulosten ja havainnointien myötä syntyi Tunnekoira Sisu -niminen materiaali, joka sisältää kymmenen tarinaa. Tarinoiden teemat keskittyvät tunteiden tunnistamiseen, sosiaalisiin taitoihin sekä omien taitojen sanoitukseen. Materiaalin työstössä on huomioitu lapsen osallisuuden kokemuksen toteutuminen.