Yhtyeiden esiintymisen digitaaliset kehitysmahdollisuudet pandemian muokkaamassa maailmassa
Nevalainen, Henri (2021)
Nevalainen, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920660
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään keinoja parantaa pienien ja keskikokoisten, pääsääntöisesti live-keikoilta tulonsa saaneiden yhtyeiden mahdollisuuksia esiintyä ja saada tuloja, kun live-esiintymisiä ei voida toteuttaa rajoitteista johtuvista syistä. Vaikka tätä opinnäytetyötä kirjoittaessani monet keikkapaikat ovat avanneet uudestaan ovensa esiintyville artisteille, todennäköisyys vastaavanlaisen tilanteen syntymiselle tulevaisuudessa on mahdollinen, joten siihen on varauduttava jo hyvissä ajoin etukäteen. Pandemian seurauksesta työ on tarpeellinen online-keikkojen kysynnän ja tarjonnan kasvettua merkittävästi, mutta yhtyeiden ja yleisön väliseen vuorovaikutukseen pohjaava toteutus on vielä kehityskaarensa alkutaipaleilla.
Jotta esiintyvät yhtyeet pysyisivät poikkeusoloista huolimatta taloudellisesti elossa ja fanien tavoitettavissa, ala vaatii kehittymistä, joka mahdollistaisi uusia digitaalisia ja virtuaalisia toteutuksia perinteisten fyysisten keikkojen tilalle. Tällä tavalla perinteiset keikat pystytään korvaamaan niin kokemuksena yleisölle, kuin myös tulonlähteenä yhtyeille, jolloin virtuaalisesta tapahtumasta hyötyy niin katsoja, kuin myös yhtye. Nykyiset online- keikat eivät tarjoa tutkimuksen perusteella katsojalle sitä vuorovaikutusta, mitä konkreettinen live-keikka pystyy tarjoamaan. Tämä opinnäytetyö etsii keinoja vuorovaikutteisuuden lisäämiseen online-keikoille ja selvittää uusia mahdollisuuksia, jotka tuovat virtuaaliseen keikkakokemukseen mukaan jotain uutta yleisöä kiinnostavaa, jota live-keikoilta vastaavasti puuttuu.
Opinnäytetyön toteutuksessa on hyödynnetty kirjallisia lähteitä, artistien ja yhtyeiden managerin haastatteluita, faneille suunnattuja kyselyitä, sekä monipuolisia verkkolähteitä. Hyödynnetyn materiaalin lopputuotteena syntyy tilaajalle selkeä opas, jota hyödyntämällä tulevaisuuden online-keikoista voidaan tehdä nykyistä mielekkäämpiä niin yleisön kuin myös esiintyjän kannalta.
Jotta esiintyvät yhtyeet pysyisivät poikkeusoloista huolimatta taloudellisesti elossa ja fanien tavoitettavissa, ala vaatii kehittymistä, joka mahdollistaisi uusia digitaalisia ja virtuaalisia toteutuksia perinteisten fyysisten keikkojen tilalle. Tällä tavalla perinteiset keikat pystytään korvaamaan niin kokemuksena yleisölle, kuin myös tulonlähteenä yhtyeille, jolloin virtuaalisesta tapahtumasta hyötyy niin katsoja, kuin myös yhtye. Nykyiset online- keikat eivät tarjoa tutkimuksen perusteella katsojalle sitä vuorovaikutusta, mitä konkreettinen live-keikka pystyy tarjoamaan. Tämä opinnäytetyö etsii keinoja vuorovaikutteisuuden lisäämiseen online-keikoille ja selvittää uusia mahdollisuuksia, jotka tuovat virtuaaliseen keikkakokemukseen mukaan jotain uutta yleisöä kiinnostavaa, jota live-keikoilta vastaavasti puuttuu.
Opinnäytetyön toteutuksessa on hyödynnetty kirjallisia lähteitä, artistien ja yhtyeiden managerin haastatteluita, faneille suunnattuja kyselyitä, sekä monipuolisia verkkolähteitä. Hyödynnetyn materiaalin lopputuotteena syntyy tilaajalle selkeä opas, jota hyödyntämällä tulevaisuuden online-keikoista voidaan tehdä nykyistä mielekkäämpiä niin yleisön kuin myös esiintyjän kannalta.