Ratsastuskouluhevosten hyvinvointi Pohjois-Suomessa: selvitys ratsastuskouluhevosten hyvinvoinnista asiakkaiden näkökulmasta
Lehto, Jonna (2021)
Lehto, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920645
Tiivistelmä
Hevosen hyvinvointi on keskeinen ja tärkeä tekijä hevosurheilussa. Hevosen rooli on muuttunut viime vuosikymmeninä työntekijästä vapaa-ajan kumppaniksi, jonka kanssa voi harrastaa tai kilpailla eri lajeissa. Muuttuneen käyttötarkoituksen myötä ihmisten suhtautuminen hevoseen on muuttunut niin, että hevosta saatetaan pitää lemmikkinä tai rinnastaa jopa ihmiseen. Näin ei kuitenkaan tule tehdä, sillä hevonen on suuri saaliseläin, jota määrittävät sen lajityypilliset ominaisuudet. Hevosen hyvinvointiin liittyy vahvasti sen lajityypillisten tarpeiden huomioiminen, johon kuuluu lajitovereiden seura, oikeanlainen ruokinta sekä riittävä liikunta.
Ratsastusharrastus alkaa useimmiten ratsastuskoulussa ja sieltä asiakas saa tarvittavat tiedot hevosten hoitoon ja käsittelyyn. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ratsastuskouluhevosten hyvinvoinnin tilaa asiakkaille lähetetyn kyselytutkimuksen avulla. Tietoperustaan koottiin tietoa hevosesta eläimenä ja sen hyvinvoinnista sekä ratsastuskouluista Suomessa. Tieto kerättiin alan kirjallisuudesta sekä uusimmista verkkolähteistä. Tutkimuksen tuloksissa huomioitiin asiakkaiden subjektiivinen suhtautuminen hevosen hyvinvointiin, jolloin tulokset eivät olleet absoluuttinen totuus, vaan asiakkaiden kokemus, jonka perusteella yrittäjät voivat tarkastella toimintaansa. Toimeksiantajana työlle toimi Suomen Ratsastajainliitto ry, joka on ratsastusurheilun keskusjärjestö Suomessa. Ratsastajainliitto edistää hevosten hyvinvointia osana toimintaansa.
Asiakkaiden kokemus hevosten hyvinvoinnista oli pääosin hyvä, mutta epäkohtiakin oli havaittu. Tyytyväisyyttä herättivät hevosten olosuhteet, lajikumppaneiden seura ja riittävä ulkoilu sekä liikuntamahdollisuus. Huolta nousi esiin liiallisesta rasituksesta ja epäsopivista varusteista. Asiakkaiden oma tietotaito hyvinvointiasioissa koettiin olevan pääosin hyvällä tasolla, mutta uutta oppia kaivattiin selkeästi. Eniten kiinnostusta keräsi käytännön opetus kurssien muodossa tallilla. Myös hevosen maastakäsittely nousi esiin useasti. Palvelutarjontaan kaivattiin ratsastuksen ohelle muuta tarjontaa hevosten kanssa toimimiseen sekä hyvinvoinnin edistämiseen. Asiakkaat kokivat palautteenannon yrittäjälle olevan haastavaa ja suurin osa jätti palautteen kokonaan antamatta.
Tämä opinnäytetyö antaa hyvää tietoa ratsastuskouluyrittäjille, miten asiakkaat kokevat nykyisen tilanteen. Palautteenantoon on hyvä kiinnittää huomiota jatkossa ja tehdä se asiakkaille helpoksi ja miellyttäväksi. Näin yrittäjät saavat tärkeää tietoa asiakkaiden kokemuksista, jotta voivat kehittää toimintaa jatkossa oikeaan suuntaan. Palveluihin olisi hyvä mahdollisuuksien mukaan lisätä koulutustarjontaa hevosen hyvinvointiasioista. Opinnäytetyön myötä oli hienoa huomata, että hevosten hyvinvointi kiinnostaa ja on tärkeää asiakkaille. Suunta kehityksessä on selvästi oikea.
Ratsastusharrastus alkaa useimmiten ratsastuskoulussa ja sieltä asiakas saa tarvittavat tiedot hevosten hoitoon ja käsittelyyn. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ratsastuskouluhevosten hyvinvoinnin tilaa asiakkaille lähetetyn kyselytutkimuksen avulla. Tietoperustaan koottiin tietoa hevosesta eläimenä ja sen hyvinvoinnista sekä ratsastuskouluista Suomessa. Tieto kerättiin alan kirjallisuudesta sekä uusimmista verkkolähteistä. Tutkimuksen tuloksissa huomioitiin asiakkaiden subjektiivinen suhtautuminen hevosen hyvinvointiin, jolloin tulokset eivät olleet absoluuttinen totuus, vaan asiakkaiden kokemus, jonka perusteella yrittäjät voivat tarkastella toimintaansa. Toimeksiantajana työlle toimi Suomen Ratsastajainliitto ry, joka on ratsastusurheilun keskusjärjestö Suomessa. Ratsastajainliitto edistää hevosten hyvinvointia osana toimintaansa.
Asiakkaiden kokemus hevosten hyvinvoinnista oli pääosin hyvä, mutta epäkohtiakin oli havaittu. Tyytyväisyyttä herättivät hevosten olosuhteet, lajikumppaneiden seura ja riittävä ulkoilu sekä liikuntamahdollisuus. Huolta nousi esiin liiallisesta rasituksesta ja epäsopivista varusteista. Asiakkaiden oma tietotaito hyvinvointiasioissa koettiin olevan pääosin hyvällä tasolla, mutta uutta oppia kaivattiin selkeästi. Eniten kiinnostusta keräsi käytännön opetus kurssien muodossa tallilla. Myös hevosen maastakäsittely nousi esiin useasti. Palvelutarjontaan kaivattiin ratsastuksen ohelle muuta tarjontaa hevosten kanssa toimimiseen sekä hyvinvoinnin edistämiseen. Asiakkaat kokivat palautteenannon yrittäjälle olevan haastavaa ja suurin osa jätti palautteen kokonaan antamatta.
Tämä opinnäytetyö antaa hyvää tietoa ratsastuskouluyrittäjille, miten asiakkaat kokevat nykyisen tilanteen. Palautteenantoon on hyvä kiinnittää huomiota jatkossa ja tehdä se asiakkaille helpoksi ja miellyttäväksi. Näin yrittäjät saavat tärkeää tietoa asiakkaiden kokemuksista, jotta voivat kehittää toimintaa jatkossa oikeaan suuntaan. Palveluihin olisi hyvä mahdollisuuksien mukaan lisätä koulutustarjontaa hevosen hyvinvointiasioista. Opinnäytetyön myötä oli hienoa huomata, että hevosten hyvinvointi kiinnostaa ja on tärkeää asiakkaille. Suunta kehityksessä on selvästi oikea.