Markkinointisuunnitelman laatiminen luonnonvara-alan koulutukseen : Case Ruukin luonto- ja hevoskeskus
Ovaska, Tiina (2021)
Ovaska, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620412
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli toisen asteen ammatillinen oppilaitos. Ammatillinen koulutus on ollut muutostilanteessa useamman vuoden ajan, sillä ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan tammikuussa 2018 ja elokuussa 2021 tuli voimaan laki oppivelvollisuuden laajentamisesta. Reformin myötä opiskelijan piti pystyä hakeutumaan ammatilliseen koulutukseen myös jatkuvan haun kautta. Muutokset lisäsivät tarvetta koulutuksen markkinoinnille. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma luonnonvara-alan koulutukseen.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta ja erityisesti palveluiden, digitaalisen ja sosiaalisen median markkinointiin liittyvää materiaalia. Lisäksi oppilaitoksen markkinoinnista ja sen tarpeista käytiin keskusteluja toimialapäällikön kanssa.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli tehdä uutta oppilaitoksen nimeä tunnetummaksi, saada uusia opiskelijoita jatkuvan haun kautta ja lisätä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Kehittämistyössä perehdyttiin nykytilanteeseen, arvioitiin tulevaisuutta ja määriteltiin mukaan otettavat kilpailijat. Lähtökohta-analyysien lisäksi tehtiin kysely aikaisemmin jatkuvan haun kautta aloittaneille opiskelijoille, joilta kysyttiin esimerkiksi sitä, mitä kautta he olivat löytäneet tiedon koulutuksista ja mitä mediaa he seuraavat eniten. Näitä vastauksia käytettiin käytettävien sosiaalisen median markkinointikanavien valintaan.
Markkinointisuunnitelma laadittiin yleisellä tasolla perusrungoksi. Suunnitelman aikajänteeksi valittiin lukuvuosi, sillä opetus suunnitellaan lukuvuosittain. Markkinointisuunnitelmassa määriteltiin strategia, tavoitteet ja seuranta. Lisäksi tehtiin markkinoinnin vuosikello. jonka avulla suunnitelmaa on helppo päivittää lukuvuosittain.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta ja erityisesti palveluiden, digitaalisen ja sosiaalisen median markkinointiin liittyvää materiaalia. Lisäksi oppilaitoksen markkinoinnista ja sen tarpeista käytiin keskusteluja toimialapäällikön kanssa.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli tehdä uutta oppilaitoksen nimeä tunnetummaksi, saada uusia opiskelijoita jatkuvan haun kautta ja lisätä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Kehittämistyössä perehdyttiin nykytilanteeseen, arvioitiin tulevaisuutta ja määriteltiin mukaan otettavat kilpailijat. Lähtökohta-analyysien lisäksi tehtiin kysely aikaisemmin jatkuvan haun kautta aloittaneille opiskelijoille, joilta kysyttiin esimerkiksi sitä, mitä kautta he olivat löytäneet tiedon koulutuksista ja mitä mediaa he seuraavat eniten. Näitä vastauksia käytettiin käytettävien sosiaalisen median markkinointikanavien valintaan.
Markkinointisuunnitelma laadittiin yleisellä tasolla perusrungoksi. Suunnitelman aikajänteeksi valittiin lukuvuosi, sillä opetus suunnitellaan lukuvuosittain. Markkinointisuunnitelmassa määriteltiin strategia, tavoitteet ja seuranta. Lisäksi tehtiin markkinoinnin vuosikello. jonka avulla suunnitelmaa on helppo päivittää lukuvuosittain.