Esports and Podcasts: Developing HAMK Gaming Academy’s Brand with an Esports Podcast
Aittomäki, Juliet (2021)
Aittomäki, Juliet
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520249
Tiivistelmä
Opinäytetyön tavoitteena oli luoda asiakkaalle ohjeistus podcastin kehittämisestä, joka tukee ja vahvistaa asiakkaan brändiä. Asiakkaalle luotiin heidän tarpeisiinsa sovellettu pohja sisältöstrategialle. Opinäytetyön toimeksiantajana toimi HAMK Gaming Academy, joka tarjoaa elektronisen urheilun opintoja sekä tutkimustöitä Hämeen ammattikorkeakoulussa.
Opinäytetyön teoreettisessa osuudessa käydään läpi sisältömarkkinoinnin keskeiset asiat, sillä podcastit kuuluvat sen piiriin. Seuraavaksi käydään läpi podcastien historiaa sekä suomalaisten podcast-kuluttajien kuuntelemisen tapoja. Lopuksi käydään läpi elektronisen urheilun perusteita ja sen suuren suosion syitä.
Opinäytetyö oli toiminnallinen. Tutkimusaineistoa kerättiin eri sähköisistä lähteistä, sekä hyödynnettiin kirjoittajan omaa kokemusta toimeksiantajan kanssa.
Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan podcastilla on hyvät mahdollisuudet kehittyä kannattavaksi. Toimeksiantajan täytyy tulevaisuudessa olla aktiivisempi yleisöään kohtaan, sekä luoda suhdetta kuuntelijaan. Ohjeistusta tähän on annettu opinäytetyön toiminnallisessa osuudessa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen kehitystyön tuloksiin.
Opinäytetyön teoreettisessa osuudessa käydään läpi sisältömarkkinoinnin keskeiset asiat, sillä podcastit kuuluvat sen piiriin. Seuraavaksi käydään läpi podcastien historiaa sekä suomalaisten podcast-kuluttajien kuuntelemisen tapoja. Lopuksi käydään läpi elektronisen urheilun perusteita ja sen suuren suosion syitä.
Opinäytetyö oli toiminnallinen. Tutkimusaineistoa kerättiin eri sähköisistä lähteistä, sekä hyödynnettiin kirjoittajan omaa kokemusta toimeksiantajan kanssa.
Kehittämistyön perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan podcastilla on hyvät mahdollisuudet kehittyä kannattavaksi. Toimeksiantajan täytyy tulevaisuudessa olla aktiivisempi yleisöään kohtaan, sekä luoda suhdetta kuuntelijaan. Ohjeistusta tähän on annettu opinäytetyön toiminnallisessa osuudessa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen kehitystyön tuloksiin.