Henkilökunnan kokemuksia systeemisestä toimintamallista työmuotona Pietarsaaren perhepalvelukeskuksessa
Hautakangas-Vainionpää, Eija (2021)
Hautakangas-Vainionpää, Eija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020008
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö noudattaa laadullista eli kvalitatiivista tutkimusperinnettä. Tilaajana opinnäytetyöllä oli Pietarsaaren perhepalvelukeskus, jossa systeemistä toimintamallia on käytetty työmuotona vuodesta 2018. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten henkilökunta kokee systeemisen toimintamallin toimivan työmuotona, mitä etuja ja haasteita työmuotoon siirtyminen on mukanaan tuonut, miten toimintamalli näkyy moniammatillisessa työyhteisössä sekä miten työmuoto näkyy asiakkaiden sitoutumisessa ja osallisuudessa. Vastaukset kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Kysymykset esittelykirjeineen lähetettiin kahdellekymmenelle työntekijälle ja kysymyksiin vastasi kymmenen systeemistä toimintamallia työmuotonaan käyttävää työntekijää. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tietoperusta nojaa Englannissa, Itä-Lontoossa kehitettyyn Hackneyn malliin. Tavoitteena mallilla on ollut vähentää henkilökunnan vaihtuvuutta ja kuormitusta. Suomeen mallin on tuonut LAPE-hanke, eli lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma-hanke, joka on soveltanut mallin Suomeen sopivaksi.
Vastausten perusteella systeeminen toimintamalli koetaan hyvänä työmuotona, joka on lisännyt dialogisuutta, kollegiaalisuutta ja uusia työskentelynäkökulmia moniammatillisen tiimin työskentelyssä. Haastavaksi koetaan suuret asiakasmäärät sekä kiire, joka vaikuttaa siihen, että vain muutamia asiakkuuksia ehditään nostaa esille. Haasteellista on myös ollut saada asiakkaita mukaan systeemisen toimintamallin mukaiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyön tekeminen opetti minulle tiedon hankinnan ja käsiteltävän asian äärelle pysähtymisen tärkeyden. Tiedon kerääminen ja vastausten analysointi myös opetti prosessinkulusta hyvin paljon. Asioiden ja kokemuksen tarkka kuvaaminen harjaantui prosessin aikana.
Kysymykset esittelykirjeineen lähetettiin kahdellekymmenelle työntekijälle ja kysymyksiin vastasi kymmenen systeemistä toimintamallia työmuotonaan käyttävää työntekijää. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tietoperusta nojaa Englannissa, Itä-Lontoossa kehitettyyn Hackneyn malliin. Tavoitteena mallilla on ollut vähentää henkilökunnan vaihtuvuutta ja kuormitusta. Suomeen mallin on tuonut LAPE-hanke, eli lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma-hanke, joka on soveltanut mallin Suomeen sopivaksi.
Vastausten perusteella systeeminen toimintamalli koetaan hyvänä työmuotona, joka on lisännyt dialogisuutta, kollegiaalisuutta ja uusia työskentelynäkökulmia moniammatillisen tiimin työskentelyssä. Haastavaksi koetaan suuret asiakasmäärät sekä kiire, joka vaikuttaa siihen, että vain muutamia asiakkuuksia ehditään nostaa esille. Haasteellista on myös ollut saada asiakkaita mukaan systeemisen toimintamallin mukaiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyön tekeminen opetti minulle tiedon hankinnan ja käsiteltävän asian äärelle pysähtymisen tärkeyden. Tiedon kerääminen ja vastausten analysointi myös opetti prosessinkulusta hyvin paljon. Asioiden ja kokemuksen tarkka kuvaaminen harjaantui prosessin aikana.