Alakouluikäisen lapsen motorisen kehityksen tukeminen : opas vanhemmille
Kärkkäinen, Valtteri; Surakka, Erkka (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kärkkäinen, Valtteri
Surakka, Erkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101818742
Tiivistelmä
Motorinen kehittyminen on läpi elämän jatkuva prosessi. Kehittyminen etenee vaiheittain
noudattaen lähes samaa järjestystä sekä nopeutta, mutta jokaisen lapsen kohdalla
kehitys on yksilöllistä. Motorinen kehitys tapahtuu kolmesta yhteistekijän vaikutuksesta,
jotka ovat yksilötekijät, tehtävät ja ympäristö. Kehitykseen vaikuttaa myös merkittävästi
motorinen oppiminen, jolla tarkoitetaan harjoittelun ja kokemuksen aikaansaamia sisäisiä
prosesseja, jotka johtavat suhteellisen pysyviin muutoksiin motorisessa kyvykkyydessä
sekä taitoa vaativissa suorituksissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että lasten motoriset taidot kehittyvät oppaan avulla.
Tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietämystä alakouluikäisten lasten motorisesta
kehittymisestä. Oppaan avulla vanhemmat saavat luotettavaa tietoa motorisesta
kehittymisestä, jota on helppo kehittää leikkien avulla.
Oppaan sisältö muodostui motorisen kehityksen teorian perusteella. Leikit jaettiin
kolmeen eri teemaan; tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoihin eli motorisiin
perustaitoihin. Oppaan sisällöstä saimme myönteistä palautetta monelta eri taholta.
Jatkokehittämisideana esitämme digitaalista opasta, mikä olisi videon muodossa.
Toiminnallisen tapahtuman järjestäminen, jossa lapset ja vanhemmat yhdessä
osallistuvat leikkimiseen olisi jatkotutkimusideana.
noudattaen lähes samaa järjestystä sekä nopeutta, mutta jokaisen lapsen kohdalla
kehitys on yksilöllistä. Motorinen kehitys tapahtuu kolmesta yhteistekijän vaikutuksesta,
jotka ovat yksilötekijät, tehtävät ja ympäristö. Kehitykseen vaikuttaa myös merkittävästi
motorinen oppiminen, jolla tarkoitetaan harjoittelun ja kokemuksen aikaansaamia sisäisiä
prosesseja, jotka johtavat suhteellisen pysyviin muutoksiin motorisessa kyvykkyydessä
sekä taitoa vaativissa suorituksissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että lasten motoriset taidot kehittyvät oppaan avulla.
Tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietämystä alakouluikäisten lasten motorisesta
kehittymisestä. Oppaan avulla vanhemmat saavat luotettavaa tietoa motorisesta
kehittymisestä, jota on helppo kehittää leikkien avulla.
Oppaan sisältö muodostui motorisen kehityksen teorian perusteella. Leikit jaettiin
kolmeen eri teemaan; tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoihin eli motorisiin
perustaitoihin. Oppaan sisällöstä saimme myönteistä palautetta monelta eri taholta.
Jatkokehittämisideana esitämme digitaalista opasta, mikä olisi videon muodossa.
Toiminnallisen tapahtuman järjestäminen, jossa lapset ja vanhemmat yhdessä
osallistuvat leikkimiseen olisi jatkotutkimusideana.