Asiakasymmärryksen kasvattaminen ja markkinointiviestinnän kehittäminen : case: Keravan Lääkintävoimistelu
Isoranta, Hanna (2021)
Lataukset:
Isoranta, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101118546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101118546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Keravan Lääkintävoimistelu Oy, joka on fysioterapia-alan yritys. Työn tarkoituksena oli kasvattaa asiakasymmärrystä yrityksessä ja tavoitteena oli tarjota yritykselle konkreettisia kehittämisideoita yrityksen markkinointiviestintään. Työssä etsittiin vastauksia siihen, miten yritys voi erottautua kilpailijoistaan verkossa, mihin asiakassegmentteihin yrityksen kannattaisi keskittyä digimarkkinoinnissaan ja miten yritys voi alkaa kehittää digimarkkinointiaan.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi asiakasymmärrykseen, kuluttajan käyttäytymiseen verkossa ja nykyaikaiseen markkinointiviestintään sekä digimarkkinoinnin keinoihin ja kanaviin. Työn tutkimusosuus toteutettiin yhdistämällä sekä määrällistä että laadullista analyysiä. Määrällisen analyysin aineisto koostui yrityksen verkkosivujen ja Facebook-sivun analytiikasta. Laadullisen analyysin kohteena oli verkkosivujen ja Facebook-julkaisujen sisältö. Lisäksi yrityksen verkkonäkyvyyttä verrattiin kolmeen kilpailijaan. Myös Keravan Lääkintävoimistelun ja kilpailijoiden verkkosivujen toimivuus testattiin Website Grader -työkalulla.
Yrityksen asiakasymmärrystä kasvatettiin laajalla tietoperustalla sekä analytiikkaa ja asiakkaiden verkkokäyttäytymistä tarkastelemalla. Tutkimuksen perusteella keski-ikäiset naiset ovat yrityksen sosiaalisen median aktiivisimpia ja sitoutuneimpia käyttäjiä. Kiinnostusta yritystä kohtaan on laajalta alueelta Uudellamaalla. Tutkimuksen perusteella ei voida antaa suoraa vastausta siihen, mihin yksittäisiin asiakassegmentteihin yrityksen kannattaisi keskittyä digimarkkinoinnissaan. Tarkempi segmentointi vaatii vielä laajempaa analyysia yrityksen nykyisistä asiakkaista, liiketoimintaympäristöstä sekä yrityksen tavoitteista asiakkaiden suhteen.
Työn tuloksena syntyi tuhti tietopaketti asiakasymmärryksestä ja useita ideoita yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseen eri digitaalisissa medioissa sekä viisikohtainen toimenpidelista työn käynnistämiseen. Kehittämisehdotukset liittyvät yrityksen strategisen markkinointiviestinnän vahvistamiseen, kohderyhmien kirkastamiseen, tarkempaan asiakassegmentointiin, verkkosivujen mobiilikäytön parantamiseen, Facebookin sisällöntuotannon kehittämiseen, verkkonäkyvyyden visuaalisuuteen sekä digimainonnan arviointiin ja muokkaamiseen. Lisäksi yritykselle annettiin vinkkejä erottautua kilpailijoista sisällöllisin keinoin markkinointiviestinnässään, erityisesti luomalla yritykselle yksilöllinen tone of voice.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi asiakasymmärrykseen, kuluttajan käyttäytymiseen verkossa ja nykyaikaiseen markkinointiviestintään sekä digimarkkinoinnin keinoihin ja kanaviin. Työn tutkimusosuus toteutettiin yhdistämällä sekä määrällistä että laadullista analyysiä. Määrällisen analyysin aineisto koostui yrityksen verkkosivujen ja Facebook-sivun analytiikasta. Laadullisen analyysin kohteena oli verkkosivujen ja Facebook-julkaisujen sisältö. Lisäksi yrityksen verkkonäkyvyyttä verrattiin kolmeen kilpailijaan. Myös Keravan Lääkintävoimistelun ja kilpailijoiden verkkosivujen toimivuus testattiin Website Grader -työkalulla.
Yrityksen asiakasymmärrystä kasvatettiin laajalla tietoperustalla sekä analytiikkaa ja asiakkaiden verkkokäyttäytymistä tarkastelemalla. Tutkimuksen perusteella keski-ikäiset naiset ovat yrityksen sosiaalisen median aktiivisimpia ja sitoutuneimpia käyttäjiä. Kiinnostusta yritystä kohtaan on laajalta alueelta Uudellamaalla. Tutkimuksen perusteella ei voida antaa suoraa vastausta siihen, mihin yksittäisiin asiakassegmentteihin yrityksen kannattaisi keskittyä digimarkkinoinnissaan. Tarkempi segmentointi vaatii vielä laajempaa analyysia yrityksen nykyisistä asiakkaista, liiketoimintaympäristöstä sekä yrityksen tavoitteista asiakkaiden suhteen.
Työn tuloksena syntyi tuhti tietopaketti asiakasymmärryksestä ja useita ideoita yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseen eri digitaalisissa medioissa sekä viisikohtainen toimenpidelista työn käynnistämiseen. Kehittämisehdotukset liittyvät yrityksen strategisen markkinointiviestinnän vahvistamiseen, kohderyhmien kirkastamiseen, tarkempaan asiakassegmentointiin, verkkosivujen mobiilikäytön parantamiseen, Facebookin sisällöntuotannon kehittämiseen, verkkonäkyvyyden visuaalisuuteen sekä digimainonnan arviointiin ja muokkaamiseen. Lisäksi yritykselle annettiin vinkkejä erottautua kilpailijoista sisällöllisin keinoin markkinointiviestinnässään, erityisesti luomalla yritykselle yksilöllinen tone of voice.