Ansaintamallin kehittäminen aloittelevalle vlogityyppiselle tubettajalle
Myller, Niina (2021)
Lataukset:
Myller, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718458
Tiivistelmä
YouTube-kanavalla voi tienata vaikuttajamarkkinoinnin keinoilla ylläpitämällä vlogia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää YouTube-yrittäjyyspolku aloittelevalle vlogityyppiselle tubettajalle. Vlogityyppiset YouTube-yrittäjät ovat sosiaalisen median vaikuttajia, jotka ovat kasvaneet yrittäjiksi aktiivisella tubettamisella.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä alaan liittyvää kirjallisuutta ja internet-lähteitä sekä laadullisena kyselytutkimuksena, johon osallistui viisi YouTube-kanavalla ansaitsevaa suomalaista tubettajaa. Tutkimuksen informanttien joukko on pieni johtuen opinnäytetyön rajauksesta aidosti yrittäjänä toimiviin vloggaajiin.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään malli, jonka avulla aloitteleva vloggaaja voi edistää yrittäjyyttään. Aloittelevan vlogityyppisen tubettajan polku YouTube-yrittäjyyteen rakentuu markkinaraon löytymisestä, aktiivisesta tubettamisesta ja tarpeeksi vaikuttavan yleisön saavuttamisesta. Kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat olevan yleisin tapa ansaita, mutta YouTube-kumppaniohjelman mainostulot ovat myös yksi mahdollisuus. Ansaintamalli hahmottuu lopulta yksilöllisesti tubettajan tuottaman kanavan sisällön ja kohderyhmän perusteella.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä alaan liittyvää kirjallisuutta ja internet-lähteitä sekä laadullisena kyselytutkimuksena, johon osallistui viisi YouTube-kanavalla ansaitsevaa suomalaista tubettajaa. Tutkimuksen informanttien joukko on pieni johtuen opinnäytetyön rajauksesta aidosti yrittäjänä toimiviin vloggaajiin.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään malli, jonka avulla aloitteleva vloggaaja voi edistää yrittäjyyttään. Aloittelevan vlogityyppisen tubettajan polku YouTube-yrittäjyyteen rakentuu markkinaraon löytymisestä, aktiivisesta tubettamisesta ja tarpeeksi vaikuttavan yleisön saavuttamisesta. Kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat olevan yleisin tapa ansaita, mutta YouTube-kumppaniohjelman mainostulot ovat myös yksi mahdollisuus. Ansaintamalli hahmottuu lopulta yksilöllisesti tubettajan tuottaman kanavan sisällön ja kohderyhmän perusteella.