Lapsi valokuvaajana : valokuvaustyöskentelyn prosessi varhaiskasvatuksessa
Vuorela, Reetta (2021)
Vuorela, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100718416
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää valokuvausta
pedagogisena menetelmänä itseilmaisun tukemiseksi. Opinnäytetyön
kehittämisprosessissa tehtiin ohjeistus valokuvauksen hyödyntämisestä
varhaiskasvatuksessa Kalevankankaan päiväkodin henkilökunnan käyttöön.
Lapset toimivat valokuvaajina ja heidän valitsemistaan sekä nimeämistään
kuvista toteutettiin lopuksi näyttely.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja kehittämistä toteutettiin tuotekehityksen
vaiheita mukaillen. Opinnäytetyön teoria pohjautuu valokuvaamiseen,
varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, osallisuuteen ja
itseilmaisuun. Lasten osallisuutta tuettiin jo ideointivaiheesta alkaen. He
ideoivat tulevia kuvauskohteita Ideointipuun menetelmällä , ja lopuksi lapset
valitsivat ja nimesivät näyttelyyn tulevat valokuvat. Ohjeistus
valokuvaustoiminnasta syntyi kirjallisuuden ja kehittämisprosessissa lasten
kanssa toteutetun valokuvausprojektin pohjalta. Lapsiryhmän työntekijät
arvioivat kehittämisprojektia SWOT-analyysillä.
Projektin arvioinnissa saadun tiedon perusteella lapset toivat valokuvaamalla
esille näkemyksiään ja itselleen merkityksellisiä asioita. Suurin osa lapsista oli
aktiivisesti mukana kuvaamassa ja piti kertomansa mukaan kuvaamisesta.
Valokuvaamisella on siis potentiaalia varhaiskasvatuksen menetelmänä.
Oleellista on, että varhaiskasvattaja muistaa antaa tilaa lapsen näkemyksille.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä valokuvaamisesta on tullut yhä
arkipäiväisempi väline tuoda ajatuksiaan esille.
pedagogisena menetelmänä itseilmaisun tukemiseksi. Opinnäytetyön
kehittämisprosessissa tehtiin ohjeistus valokuvauksen hyödyntämisestä
varhaiskasvatuksessa Kalevankankaan päiväkodin henkilökunnan käyttöön.
Lapset toimivat valokuvaajina ja heidän valitsemistaan sekä nimeämistään
kuvista toteutettiin lopuksi näyttely.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja kehittämistä toteutettiin tuotekehityksen
vaiheita mukaillen. Opinnäytetyön teoria pohjautuu valokuvaamiseen,
varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, osallisuuteen ja
itseilmaisuun. Lasten osallisuutta tuettiin jo ideointivaiheesta alkaen. He
ideoivat tulevia kuvauskohteita Ideointipuun menetelmällä , ja lopuksi lapset
valitsivat ja nimesivät näyttelyyn tulevat valokuvat. Ohjeistus
valokuvaustoiminnasta syntyi kirjallisuuden ja kehittämisprosessissa lasten
kanssa toteutetun valokuvausprojektin pohjalta. Lapsiryhmän työntekijät
arvioivat kehittämisprojektia SWOT-analyysillä.
Projektin arvioinnissa saadun tiedon perusteella lapset toivat valokuvaamalla
esille näkemyksiään ja itselleen merkityksellisiä asioita. Suurin osa lapsista oli
aktiivisesti mukana kuvaamassa ja piti kertomansa mukaan kuvaamisesta.
Valokuvaamisella on siis potentiaalia varhaiskasvatuksen menetelmänä.
Oleellista on, että varhaiskasvattaja muistaa antaa tilaa lapsen näkemyksille.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä valokuvaamisesta on tullut yhä
arkipäiväisempi väline tuoda ajatuksiaan esille.