Moottoripyörän takahaarukan uudelleensuunnittelu
Hällfors, Ville (2021)
Hällfors, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618391
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Buell XB 12 SS-moottoripyörän takahaarukka uudelleen siten, että se sopisi paremmin kiihdytysajoon. Kiihdytysajo on yksi moottoriurheilun muodoista. Alkuperäinen takahaarukka on tehtaan jäljiltä melko lyhyt, joten täyskaasukiihdytyksissä moottorin viritysasteen noustessa, moottoripyörän etupää pyrkii nousemaan pystyyn. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita ja huonompia kilpasuorituksia varttimaililla. Takahaarukan uudelleensuunnittelulla ja sen valmistamisella pyritään parantamaan moottoripyörän hallittavuutta, ja sitä kautta minimoimaan vaaratilanteiden mahdollisuuksia. Paremman hallittavuuden myötä myös varttimailin ajat paranevat.
Takahaarukan uutta muotoa, sekä uusia mittoja ja massaa mietittiin siltä pohjalta, etteivät ne vaikuttaisi juurikaan moottoripyörän normaaliin päivittäiseen käyttämiseen. Uuden haarukan muotoja suunniteltiin Inventor-ohjelmalla, joka on 3D-suunnitteluun tarkoitettu tietokoneohjelma. Suunnittelussa kiinnitettiin huomiota myös takahaarukan säätömahdollisuuksiin, sillä rata- ja keliolosuhteet ovat vaihtelevia. Myös materiaalin valintaa pohdittiin tarkkaan, sillä uudesta takahaarukasta haluttiin mahdollisimman kevyt ja kestävä. Suunniteltua takahaarukkaa tarkasteltiin lopuksi Inventor-ohjelman FEM-analyysin avulla. Analyysin perusteella, suunniteltu rakenne kestää hyvin siihen kohdistuvat jännitykset.
Takahaarukan uutta muotoa, sekä uusia mittoja ja massaa mietittiin siltä pohjalta, etteivät ne vaikuttaisi juurikaan moottoripyörän normaaliin päivittäiseen käyttämiseen. Uuden haarukan muotoja suunniteltiin Inventor-ohjelmalla, joka on 3D-suunnitteluun tarkoitettu tietokoneohjelma. Suunnittelussa kiinnitettiin huomiota myös takahaarukan säätömahdollisuuksiin, sillä rata- ja keliolosuhteet ovat vaihtelevia. Myös materiaalin valintaa pohdittiin tarkkaan, sillä uudesta takahaarukasta haluttiin mahdollisimman kevyt ja kestävä. Suunniteltua takahaarukkaa tarkasteltiin lopuksi Inventor-ohjelman FEM-analyysin avulla. Analyysin perusteella, suunniteltu rakenne kestää hyvin siihen kohdistuvat jännitykset.