Luontoperustaisten palveluiden kartoitus Pohjois-Pohjanmaalla
Mattila, Hanne (2021)
Mattila, Hanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100518362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100518362
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevia luontoperustaisia palveluita. Kartoituksessa selvitettiin yrityksen koko, sen tarjoamat luontoon tukeutuvat ja mahdolliset luontoon tukeutumattomat palvelut, sekä onko yrityksen toiminta sesonkiluontoista. Toimeksiantajana toimi Luontoperustaisia turvallisia palveluja Pohjois-Pohjanmaalle -hanke, eli LUOTA-hanke, jonka tarkoituksena on turvallisten luontoperustaisten palveluiden kehittäminen. Kartoitus on monivaiheisen hankkeen ensimmäinen vaihe ja sitä käytetään LUOTA-hankkeen seuraavissa vaiheissa.
Tietoperustassa käsiteltiin Green Carea ja siihen liittyviä palveluiden muotoja ja vaatimuksia. Myös Green Care -käsitteen alle kuulumattomia luontoperustaisia palveluita avattiin. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin yleisesti luonnon hyvinvointivaikutuksia, sekä toimialaa. Luontopalveluille ei ole virallista omaa toimialaa, sillä palveluita löytyy monelta eri alalta. Tässä opinnäytetyössä on esitelty tarkemmin matkailualaa, johon suurehko joukko luontopalveluita kuuluu.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen sähköistä tiedonhakua. Yrityksiä etsittiin kuntien, matkailuyhdistysten, sekä Green Care Finland ry:n ja luontoon.fi -sivustoilta. Lisäksi yritysten etsimisessä apuna käytettiin suomalaista yritystietokantaa, sekä suomalaista yritysrekisteriä. Yritykset käytiin järjestelmällisesti läpi ja sieltä poimittiin listaukseen luontoperustaisia palveluita tarjoavat yritykset. Tutkimuksessa käytettiin sekä aineistolähtöistä, että teoriaohjaavaa analyysia luokiteltaessa yrityksiä ryhmiin.
Kartoituksessa tutkittiin 18 Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan paikkakunnan yritykset. Luontoperustaisia palveluita tarjoavia yrityksiä löytyi näistä yhteensä 168 kappaletta. Yritykset luokiteltiin 12 kategoriaan perustuen tarjottaviin palveluihin. Yrityksistä tietoineen valmistettiin Excel-taulukko, jossa jokainen tutkittava asia on omassa sarakkeessa.
Tutkimuksessa kävi minulle ilmi täysin uusia palveluita ja yrityksiä paikkakunnilta, jotka ovat itselleni hyvinkin tuttuja. Tästä heräsi kehitysidea tutkimuksesta, jossa selvitettäisiin luontoperustaisten palveluiden markkinointia ja sen tehokkuutta.
Tietoperustassa käsiteltiin Green Carea ja siihen liittyviä palveluiden muotoja ja vaatimuksia. Myös Green Care -käsitteen alle kuulumattomia luontoperustaisia palveluita avattiin. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin yleisesti luonnon hyvinvointivaikutuksia, sekä toimialaa. Luontopalveluille ei ole virallista omaa toimialaa, sillä palveluita löytyy monelta eri alalta. Tässä opinnäytetyössä on esitelty tarkemmin matkailualaa, johon suurehko joukko luontopalveluita kuuluu.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen sähköistä tiedonhakua. Yrityksiä etsittiin kuntien, matkailuyhdistysten, sekä Green Care Finland ry:n ja luontoon.fi -sivustoilta. Lisäksi yritysten etsimisessä apuna käytettiin suomalaista yritystietokantaa, sekä suomalaista yritysrekisteriä. Yritykset käytiin järjestelmällisesti läpi ja sieltä poimittiin listaukseen luontoperustaisia palveluita tarjoavat yritykset. Tutkimuksessa käytettiin sekä aineistolähtöistä, että teoriaohjaavaa analyysia luokiteltaessa yrityksiä ryhmiin.
Kartoituksessa tutkittiin 18 Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan paikkakunnan yritykset. Luontoperustaisia palveluita tarjoavia yrityksiä löytyi näistä yhteensä 168 kappaletta. Yritykset luokiteltiin 12 kategoriaan perustuen tarjottaviin palveluihin. Yrityksistä tietoineen valmistettiin Excel-taulukko, jossa jokainen tutkittava asia on omassa sarakkeessa.
Tutkimuksessa kävi minulle ilmi täysin uusia palveluita ja yrityksiä paikkakunnilta, jotka ovat itselleni hyvinkin tuttuja. Tästä heräsi kehitysidea tutkimuksesta, jossa selvitettäisiin luontoperustaisten palveluiden markkinointia ja sen tehokkuutta.