Underlag för skapandet av affärsplan för ett fysioterapiföretag, Fysio-LJ
Lindman, Jens (2021)
Lindman, Jens
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100518359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100518359
Tiivistelmä
Detta arbete är gjort för ett existerande fysioterapiföretag. Företaget fungerar inom hemrehabilitering och har varit verksam i några år. Ingen noggrann affärsplan finns gjord för företaget och kundbasen har inte nämnvärt vuxit från startkapaciteten. Syftet med detta arbete är att göra en grund för en affärsplan för fysioterapiföretaget. Den ska ge stöd för att utveckla företaget i önskad riktning, det vill säga att växa genom att få en större kundbas. Arbetet skrivs som en allmän litteraturstudie. Metodvalet baserar sig på arbetets syfte och frågeställningar. Resultatet baserar sig på följande frågeställningar. Hur skall man skapa en fungerande affärsplan för ett nytt företag? Hurdan affärsplansstruktur är lämplig för nya företag? Vilka marknadsföringsstrategier lämpar sig för nya företag? Resultatet visar att en fungerande affärsplan ska fylla vissa syften. Internt skall den fungera som en handbok och externt skall den ge viktig information för möjliga investerare och övriga intressenter. Oavsett bransch, är innehållet i affärsplaner i stort sett lika. De flesta studier tyder på att åtminstone följande delar finns med i de flesta affärsplaner: Om entreprenören, affärsidé, vilka är kunderna, vilka är konkurrenterna, efterfrågan av produkten/tjänsten, strategi, marknadsföring, kostnadsestimering, riskanalys, ekonomistyrning och sammanfattning. Strukturen för skribentens affärsplan har formats av allmänna vetenskapliga teorier om affärsplaner, men även branschspecifika har inkluderats. När man marknadsför skall man särskilt ta i beaktande målgruppen. Studier visar att riktad marknadsföring hör till de mest effektiva marknadsföringsätten. En riktad marknadsföring ger företaget synlighet bland utvalda målgrupper.