Terveysosaamisen lisääminen luovilla menetelmillä
Rautajuuri, Irinja (2021)
Rautajuuri, Irinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418313
Tiivistelmä
Ammattiin opiskelevat nuoret kokevat terveytensä huonommaksi, ja heidän elintapansa ovat usealla osa-alueella huonommat kuin samanikäisillä lukiolaisilla. Ammatilliseen koulutukseen aikovien nuorten terveysosaamisen lähtötaso on myös kaikilla osa-alueilla heikompi kuin lukioon aikovien. Terveysosaamisen lisäämiseen panostaminen ammatillisessa koulutuksessa on tärkeää, jotta nuorten terveyserot eivät kasva entisestään ja ammattiin opiskelevista valmistuu hyvinvoivia ja työkykyisiä ammattilaisia.
Tämä kehittämisprojekti oli osa ANKKURI-hanketta, jonka tavoitteena on ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen sekä nikotiinituotteiden ja alkoholin käytön ennaltaehkäisyn ja lopettamisen tukeminen. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli tuoda esille uusia, luoviin menetelmiin pohjautuvia oppimismenetelmiä sekä keinoja niiden hyödyntämiseen ammattiin opiskelevien nuorten terveysosaamisen lisäämisessä ja terveyden edistämisessä.
Kehittämisprojekti toteutettiin laadullisin menetelmin. Kirjallisuuskatsaus muodosti pohjan teemahaastatteluille, joissa selvitettiin Turun ammatti-instituutin terveysosaamisen opettajien näkemyksiä terveysosaamisen oppimista tukevista menetelmistä. Kirjallisuuden ja haastatteluiden pohjalta rakentuivat terveysosaamisen opettajien työpajatapaamiset, joissa kehitettiin uusia menetelmiä Turun ammatti-instituutin terveysosaamisen oppimiseen ja opetukseen.
Luovat oppimismenetelmät ovat yksi keskeinen tekijä, jolla voidaan lisätä ammattiin opiskelevien nuorten terveysosaamista ja edistää heidän terveyttään. Parhaimmillaan luovat menetelmät aktivoivat nuoria sekä psyykkisesti, fyysisesti että sosiaalisesti. Lisäksi ne ovat käytännönläheisiä, edistävät nuorten omakohtaista ajattelua ja ovat sovellettavissa ammattiin opiskelevien ala- ja ryhmäkohtaisiin tarpeisiin. Uusien, luovien oppimismenetelmien käyttöä tukee menetelmien selkeys ja helppous, opettajien välinen yhteistyö ja riittävät resurssit.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi ammattiin opiskelevien nuorten terveyden edistämisen malli sekä kolme uutta case-pohjaista terveysosaamisen oppimismenetelmää. Terveyden edistämisen malli kuvaa ammattiin opiskelevien nuorten terveyteen liittyviä tekijöitä, joihin ammatillisessa koulutuksessa voidaan vaikuttaa. Uudet oppimismenetelmät taas ovat tarkoitettu terveysosaamisen ensimmäiselle oppitunnille sekä oppitunneille, jotka käsittelevät päihteitä ja kannabista. Lisäksi niitä voidaan soveltaa muihin terveysosaamisen aihealueisiin. Uudet menetelmät ovat alku Turun ammatti-instituutin terveysosaamisen opettajien työkalupakille. Ammattiin opiskelevien terveyden edistämisen malli tulee ANKKURI-hankkeen sekä muiden hanketoimijoiden käyttöön.
Tämä kehittämisprojekti oli osa ANKKURI-hanketta, jonka tavoitteena on ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen sekä nikotiinituotteiden ja alkoholin käytön ennaltaehkäisyn ja lopettamisen tukeminen. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli tuoda esille uusia, luoviin menetelmiin pohjautuvia oppimismenetelmiä sekä keinoja niiden hyödyntämiseen ammattiin opiskelevien nuorten terveysosaamisen lisäämisessä ja terveyden edistämisessä.
Kehittämisprojekti toteutettiin laadullisin menetelmin. Kirjallisuuskatsaus muodosti pohjan teemahaastatteluille, joissa selvitettiin Turun ammatti-instituutin terveysosaamisen opettajien näkemyksiä terveysosaamisen oppimista tukevista menetelmistä. Kirjallisuuden ja haastatteluiden pohjalta rakentuivat terveysosaamisen opettajien työpajatapaamiset, joissa kehitettiin uusia menetelmiä Turun ammatti-instituutin terveysosaamisen oppimiseen ja opetukseen.
Luovat oppimismenetelmät ovat yksi keskeinen tekijä, jolla voidaan lisätä ammattiin opiskelevien nuorten terveysosaamista ja edistää heidän terveyttään. Parhaimmillaan luovat menetelmät aktivoivat nuoria sekä psyykkisesti, fyysisesti että sosiaalisesti. Lisäksi ne ovat käytännönläheisiä, edistävät nuorten omakohtaista ajattelua ja ovat sovellettavissa ammattiin opiskelevien ala- ja ryhmäkohtaisiin tarpeisiin. Uusien, luovien oppimismenetelmien käyttöä tukee menetelmien selkeys ja helppous, opettajien välinen yhteistyö ja riittävät resurssit.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi ammattiin opiskelevien nuorten terveyden edistämisen malli sekä kolme uutta case-pohjaista terveysosaamisen oppimismenetelmää. Terveyden edistämisen malli kuvaa ammattiin opiskelevien nuorten terveyteen liittyviä tekijöitä, joihin ammatillisessa koulutuksessa voidaan vaikuttaa. Uudet oppimismenetelmät taas ovat tarkoitettu terveysosaamisen ensimmäiselle oppitunnille sekä oppitunneille, jotka käsittelevät päihteitä ja kannabista. Lisäksi niitä voidaan soveltaa muihin terveysosaamisen aihealueisiin. Uudet menetelmät ovat alku Turun ammatti-instituutin terveysosaamisen opettajien työkalupakille. Ammattiin opiskelevien terveyden edistämisen malli tulee ANKKURI-hankkeen sekä muiden hanketoimijoiden käyttöön.