Tilin Takojat Oy:n asiakkaiden kokemuksia koronapandemian vaikutuksista liiketoimintaansa
Rissanen, Merja (2021)
Rissanen, Merja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100218253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100218253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Tilin Takojat Oy:n asiakkaat ovat kokeneet koronapandemian vaikuttaneen heidän liiketoimintaansa. Tarkoituksena oli myös selvittää asiakkaiden kokemuksia tilitoimiston roolista avunantajana koronapandemian aikana sekä miten yrittäjät kokivat koronatukien merkityksen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin koronavirusta yleisesti ja sen tuomaa epidemiaa Suomessa, siihen liittyviä rajoituksia ja yrityksille suunnattuja avustuksia. Teoriaosuus sisälsi myös tietoa yrittäjyydestä, yrityksen kannattavuudesta sekä eri yritysmuodoista. Viimeisessä teoriaosuudessa käsiteltiin yhteistyötahona toiminutta tilitoimistoa sekä tilitoimistojen palveluita yleisesti.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla vuoden 2021 alussa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen haluttiin valita yrityksiä eri toimialoilta monipuolisesti. Kysely lähetettiin 40:lle tilitoimiston asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 12 asiakasta ja vastausprosentti oli 30 %.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat kokivat koronapandemian tuoman tilanteen suurimmaksi osaksi negatiivisena. Asiakkaat olivat hakeneet korona-avustuksia vaihtelevasti yrityksen tilanteesta riippuen ja saaneet hakemansa tuet suurimmalta osin. Yksinyrittäjän tuki koettiin vähiten merkitykselliseksi, eniten asiakkaat kokivat hyötyvänsä ELY:n ja Business Finlandin rahoituksista. Tilitoimiston palveluun koronapandemian aikana oltiin tyytyväisiä. Tilitoimisto voisi parantaa palveluaan esimerkiksi tilannekatsauksien ja oma-aloitteisten vinkkien avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin koronavirusta yleisesti ja sen tuomaa epidemiaa Suomessa, siihen liittyviä rajoituksia ja yrityksille suunnattuja avustuksia. Teoriaosuus sisälsi myös tietoa yrittäjyydestä, yrityksen kannattavuudesta sekä eri yritysmuodoista. Viimeisessä teoriaosuudessa käsiteltiin yhteistyötahona toiminutta tilitoimistoa sekä tilitoimistojen palveluita yleisesti.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla vuoden 2021 alussa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen haluttiin valita yrityksiä eri toimialoilta monipuolisesti. Kysely lähetettiin 40:lle tilitoimiston asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 12 asiakasta ja vastausprosentti oli 30 %.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat kokivat koronapandemian tuoman tilanteen suurimmaksi osaksi negatiivisena. Asiakkaat olivat hakeneet korona-avustuksia vaihtelevasti yrityksen tilanteesta riippuen ja saaneet hakemansa tuet suurimmalta osin. Yksinyrittäjän tuki koettiin vähiten merkitykselliseksi, eniten asiakkaat kokivat hyötyvänsä ELY:n ja Business Finlandin rahoituksista. Tilitoimiston palveluun koronapandemian aikana oltiin tyytyväisiä. Tilitoimisto voisi parantaa palveluaan esimerkiksi tilannekatsauksien ja oma-aloitteisten vinkkien avulla.