UI-suunnittelu slow fashion brändille YES, BUTT
Paatela, Inca (2021)
Paatela, Inca
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092418027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092418027
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli UI-suunnitella ja toteuttaa verkkokauppa uudelle kotimaiselle slow fashion brändille YES, BUTT. Urheilualusvaatemerkki YES, BUTT on perustettu vuonna 2021 pääkaupunkiseudulla, ja sen ensisijaiset myyntituotteet ovat urheiluun sopivat alusvaatteet.
Brändin suunnittelufilosofia perustuu vahvasti zero waste – leikkuutekniikkaan, jossa leikkuu- ja tekstiilijätteen määrä on pyritty minimoimaan. Zero waste-tekniikka tukee brändin arvolupausta vastuullisuudesta. Yritys suunnittelee kaikkien alusvaatteiden kuosit digitaalisesti itse ja ompelee alusvaatteet käsityönä Suomessa. Urheiluun sopivat alusvaatteet valmistetaan brändin arvojen mukaisesti 85 % kierrätyskankaasta, joka on valmistettu meristä kerätystä muovijätteestä.
Verkkokaupan UI-suunnittelussa brändin ydinarvojen (vastuullisuus, kierrätys, käyttömukavuus & kotimaisuus) tuli nousta esille ja ne tuli esittää verkkosivuilla ymmärrettävästi visuaalisin keinoin brändin asiakaskohderyhmälle. Verkkosivujen värimaailma, kuvamaailma ja typografia tuli olla brändiohjeistuksen mukainen. Verkkokaupan tone of voice oli tärkeässä osassa, kun sivuille suunniteltiin asiakaskohderyhmän halujen ja tarpein kanavointiin sopivia tekstejä ja brändin arvoja kiteyttäviä myyntilauseita. Myös tarinankerronnallisuus näyttäytyy verkkosivuilla vahvasti. Verkkokauppaan lisätty terveelliseen ja aktiiviseen elämäntyyliin sopivia reseptejä sisältävä blogi toi entisestään lisäarvoa verkkosivustolle ja puhutteli haluttua asiakaskohderyhmää.
Asiakaskohderyhmän erinomainen tuntemus kiteytyi kokonaisuutena UI-suunnittelussa ja tekstiili- ja muotialan aikaisempi tuntemus näkyi brändin verkkosivujen lopputuloksessa. Kokonaisvaltainen ymmärrys tekstiili- ja muotialan suunnasta ja tulevaisuuden näkymistä auttoi läpi projektin ja brändi täytti kaivatun markkinaraon Suomen ensimmäisenä urheilualusvaatteita valmistavana yrityksenä.
Brändin suunnittelufilosofia perustuu vahvasti zero waste – leikkuutekniikkaan, jossa leikkuu- ja tekstiilijätteen määrä on pyritty minimoimaan. Zero waste-tekniikka tukee brändin arvolupausta vastuullisuudesta. Yritys suunnittelee kaikkien alusvaatteiden kuosit digitaalisesti itse ja ompelee alusvaatteet käsityönä Suomessa. Urheiluun sopivat alusvaatteet valmistetaan brändin arvojen mukaisesti 85 % kierrätyskankaasta, joka on valmistettu meristä kerätystä muovijätteestä.
Verkkokaupan UI-suunnittelussa brändin ydinarvojen (vastuullisuus, kierrätys, käyttömukavuus & kotimaisuus) tuli nousta esille ja ne tuli esittää verkkosivuilla ymmärrettävästi visuaalisin keinoin brändin asiakaskohderyhmälle. Verkkosivujen värimaailma, kuvamaailma ja typografia tuli olla brändiohjeistuksen mukainen. Verkkokaupan tone of voice oli tärkeässä osassa, kun sivuille suunniteltiin asiakaskohderyhmän halujen ja tarpein kanavointiin sopivia tekstejä ja brändin arvoja kiteyttäviä myyntilauseita. Myös tarinankerronnallisuus näyttäytyy verkkosivuilla vahvasti. Verkkokauppaan lisätty terveelliseen ja aktiiviseen elämäntyyliin sopivia reseptejä sisältävä blogi toi entisestään lisäarvoa verkkosivustolle ja puhutteli haluttua asiakaskohderyhmää.
Asiakaskohderyhmän erinomainen tuntemus kiteytyi kokonaisuutena UI-suunnittelussa ja tekstiili- ja muotialan aikaisempi tuntemus näkyi brändin verkkosivujen lopputuloksessa. Kokonaisvaltainen ymmärrys tekstiili- ja muotialan suunnasta ja tulevaisuuden näkymistä auttoi läpi projektin ja brändi täytti kaivatun markkinaraon Suomen ensimmäisenä urheilualusvaatteita valmistavana yrityksenä.