Mobbningsförebyggande och mobbningsingripande arbete på daghem
Jäntti, Emma (2021)
Jäntti, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091917869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091917869
Tiivistelmä
I detta examensarbete har huvudpunkten handlat om mobbningen och det mobbningsförebyggande arbete på daghem. Syfte med detta arbete var att ta reda på ifall mobbning förekommer, hur man kan förebygga det och hur man kan ingripa om det redan förekommer på daghem. Syftet med arbetet var också att undersöka om mobbningen påverkats av att det dagliga livet och vardagssituationerna ändrat på grund av Covid-19.
Intervjun har bestått av sex personer som jobbar inom daghem med titeln barnskötare eller barnträdgårdslärare. Intervjupersonerna har kommit från två olika kommuner och jag har tagit reda på hur just de har gjort och vad som har visats fungera för att förebygga mobbningen. Från denna undersökning framkommer hur man som pedagog kan förebygga och ingripa i mobbningen och varför det är viktigt med ett sådant arbete.
Resultaten av undersökningen är att förändringarna i samhället på grund av Covid-19 inte har påverkat mobbningen nämnvärt. Mobbningen har minskat på något daghem eftersom man fått en bättre sammanhållning i gruppen under Covid-19. Stressen och pressen över saker har också minskat då barnen inte får utöva sina fritidsaktiviteter och är begränsad att röra sig till olika ställen. Det är viktigt att pedagogerna börjar med det förebyggande arbetet i ett tidigt skede, redan från början av höstterminen. Pedagogerna kan använda sig av det förebyggande arbete i allt de gör med barnen och i all aktivitet på daghemmet.
Denna undersökning har visat att då pedagoger ingriper är det viktigt att de gör det genast då det finns misstankar om mobbning, detta för att förhindra att mobbningen hinner urarta sig, eskalera och även för att bevisa att mobbning inte är acceptabel. In this Bachelor´s thesis the main theme has centred on bullying and bullying preventive work in kindergartens. The purpose of this study was to investigate if bullying occurs in kindergarten, how the pedagogues could prevent it and how to intervene if it already is happening. The purpose of this study was also to find out if bullying has been affected when daily life and day to day situations has changed due to Covid-19.
The interview has consisted of six people that works in kindergarten, with the title nursery worker or kindergarten teacher. The interviewees came from two different municipalities and I have found out which measures they have taken and what has proven to be efficient in preventing bullying. The study presents advice on how pedagogues can prevent and intervene against bullying and why such work is important.
According to the results there has not been a significant increase or decrease in bullying due to the special social circumstances caused by Covid-19. In some few kindergartens bullying has decreased because the children have developed a better sense of community during Covid-19. The stress and the social pressure caused by activities has decreased because people are not allowed to practise leisure activities and they are restricted in where they can go.
It is important that the pedagogues initiate preventive work in an early stage, already from the start of the autumn semester. The pedagogues can use preventive work in everything they do with the children and in all activities at the kindergarten. This investigation has shown that when the pedagogues intervene it is very important to do it directly if bullying is suspected. This is to prevent bullying from escalating, getting out of control and to demonstrate that bullying is not acceptable.
Intervjun har bestått av sex personer som jobbar inom daghem med titeln barnskötare eller barnträdgårdslärare. Intervjupersonerna har kommit från två olika kommuner och jag har tagit reda på hur just de har gjort och vad som har visats fungera för att förebygga mobbningen. Från denna undersökning framkommer hur man som pedagog kan förebygga och ingripa i mobbningen och varför det är viktigt med ett sådant arbete.
Resultaten av undersökningen är att förändringarna i samhället på grund av Covid-19 inte har påverkat mobbningen nämnvärt. Mobbningen har minskat på något daghem eftersom man fått en bättre sammanhållning i gruppen under Covid-19. Stressen och pressen över saker har också minskat då barnen inte får utöva sina fritidsaktiviteter och är begränsad att röra sig till olika ställen. Det är viktigt att pedagogerna börjar med det förebyggande arbetet i ett tidigt skede, redan från början av höstterminen. Pedagogerna kan använda sig av det förebyggande arbete i allt de gör med barnen och i all aktivitet på daghemmet.
Denna undersökning har visat att då pedagoger ingriper är det viktigt att de gör det genast då det finns misstankar om mobbning, detta för att förhindra att mobbningen hinner urarta sig, eskalera och även för att bevisa att mobbning inte är acceptabel.
The interview has consisted of six people that works in kindergarten, with the title nursery worker or kindergarten teacher. The interviewees came from two different municipalities and I have found out which measures they have taken and what has proven to be efficient in preventing bullying. The study presents advice on how pedagogues can prevent and intervene against bullying and why such work is important.
According to the results there has not been a significant increase or decrease in bullying due to the special social circumstances caused by Covid-19. In some few kindergartens bullying has decreased because the children have developed a better sense of community during Covid-19. The stress and the social pressure caused by activities has decreased because people are not allowed to practise leisure activities and they are restricted in where they can go.
It is important that the pedagogues initiate preventive work in an early stage, already from the start of the autumn semester. The pedagogues can use preventive work in everything they do with the children and in all activities at the kindergarten. This investigation has shown that when the pedagogues intervene it is very important to do it directly if bullying is suspected. This is to prevent bullying from escalating, getting out of control and to demonstrate that bullying is not acceptable.