Kotimaan markkinointisuunnitelma ja vuosikello yritykselle
Komulainen, Juho (2021)
Komulainen, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617828
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä aiheena oli tehdä kotimaan markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Opinnäytetyö vastasi työn toimeksiantajan tarpeeseen koskien kotimaan markkinointisuunnitelmaa ja vuosikelloa. Tavoitteena oli saada aikaiseksi konkreettinen markkinointisuunnitelma ja vuosikello, joista olisi hyötyä opinnäytetyön toimeksiantajalle, esimerkiksi markkinoinnin suunnittelun ja aikataulutuksen kannalta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoriaosuuden tarkoituksena oli tukea markkinointisuunnitelman ja vuosikellon tekemistä, erityisesti niiden runkojen osalta. Markkinointisuunnitelman sekä vuosikellon sisällön tekemisessä tehtiin yhteistyötä opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa. Sisällön luomisessa hyödynnettiin toimeksiantajalta saatuja tietoja sekä toiveita, jotta opinnäytetyön toiminnallinen osuus palveli markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen tarpeita.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät kotimaan aluetta koskevat markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Niissä käsiteltiin muun muassa markkinoita sekä erilaisia markkinointiin vaikuttavia tekijöitä, eri analyysejä ja toimenpiteitä. Vuosikello keskittyi enimmäkseen aikatauluun ja markkinoinnin toimenpiteisiin vuoden aikana.
Opinnäytetyöstä on hyötyä markkinoinnin suunnittelussa pitemmälläkin aikavälillä, koska markkinointisuunnitelman ja vuosikellon runkoa on mahdollista hyödyntää myös tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon sisältöä pystyy muokkaamaan ja päivittämään tapauskohtaisesti eri vuosien tarpeita koskien. Tällä tavoin opinnäytetyöstä on mahdollisesti hyötyä työelämälle.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoriaosuuden tarkoituksena oli tukea markkinointisuunnitelman ja vuosikellon tekemistä, erityisesti niiden runkojen osalta. Markkinointisuunnitelman sekä vuosikellon sisällön tekemisessä tehtiin yhteistyötä opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa. Sisällön luomisessa hyödynnettiin toimeksiantajalta saatuja tietoja sekä toiveita, jotta opinnäytetyön toiminnallinen osuus palveli markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen tarpeita.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät kotimaan aluetta koskevat markkinointisuunnitelma ja vuosikello. Niissä käsiteltiin muun muassa markkinoita sekä erilaisia markkinointiin vaikuttavia tekijöitä, eri analyysejä ja toimenpiteitä. Vuosikello keskittyi enimmäkseen aikatauluun ja markkinoinnin toimenpiteisiin vuoden aikana.
Opinnäytetyöstä on hyötyä markkinoinnin suunnittelussa pitemmälläkin aikavälillä, koska markkinointisuunnitelman ja vuosikellon runkoa on mahdollista hyödyntää myös tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon sisältöä pystyy muokkaamaan ja päivittämään tapauskohtaisesti eri vuosien tarpeita koskien. Tällä tavoin opinnäytetyöstä on mahdollisesti hyötyä työelämälle.