En undersökning om två generationers tolkning och åsikter om reklamer
Lesch, Linnéa (2021)
Lesch, Linnéa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091617822
Tiivistelmä
Världen förändras konstant, likaså människorna, därför måste även företag konstant anpassa och utveckla sin marknadsföring. Olika generationer reagerar olika på marknadsföring och detta måste tas i beaktning. Detta examenarbete utgår från en undersökning om hur två generationer tolkar reklamer och om deras tolkningar och åsikter skiljer sig från varandra. De två generationerna som valdes var Generation Z och Baby boomer.
De teorier som tas upp i examensarbetet är marknadsföring och olika aspekter gällande det, AIDA-modellen, varumärke, marknadskommunikation, reklamer och en introduktion av de båda generationerna. Metoden som användes var fokusgrupper. Undersökningen bestod av två fokusgrupper med fyra finlandssvenskar i vardera grupp, både dessa grupper visades två reklamer från respektive generationers tid. Båda reklamerna var från ett och samma företag. Resultaten analyserades med en tematisk analys. Resultaten visade att det både fanns gemensamma och olika åsikter och tolkningar mellan generationerna dock framstod det att undersökningen var bristfällig i flera områden.
De teorier som tas upp i examensarbetet är marknadsföring och olika aspekter gällande det, AIDA-modellen, varumärke, marknadskommunikation, reklamer och en introduktion av de båda generationerna. Metoden som användes var fokusgrupper. Undersökningen bestod av två fokusgrupper med fyra finlandssvenskar i vardera grupp, både dessa grupper visades två reklamer från respektive generationers tid. Båda reklamerna var från ett och samma företag. Resultaten analyserades med en tematisk analys. Resultaten visade att det både fanns gemensamma och olika åsikter och tolkningar mellan generationerna dock framstod det att undersökningen var bristfällig i flera områden.