Erityismusiikkikasvatukseen osallistuvien bändioppilaiden kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä etäopetuksessa
Jetsu, Niko (2021)
Jetsu, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417768
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Musiikkikeskus Resonaarin kanssa. Tarve opinnäytetyölle nousi nopeasti kehitetyistä etäopetusratkaisusta, joiden vaikuttavuudesta haluttiin saada näyttöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa erityismusiikkikasvatukseen osallistuvien bändioppilaiden kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä etäopetuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen lähtökohta oli erityismusiikkikasvatuksessa toteuttava ryhmäsoitto osallisuutta ja yhteisöllisyyttä edistävänä tekijänä, joita tarkasteltiin etäopetuksen ja digitaalisen eriarvoisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrki selvittämään etäopetuksessa syntyneitä kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä, sekä tarkastelemaan mahdollisia tekijöitä näiden kokemusten takana. Aineistonkeruu toteutettiin tuetusti täytettävällä kyselylomakkeella. Aineistoa analysoitiin kvalitatiivisia tuloksia tuottavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Aineistosta kävi ilmi, että kohderyhmä oli saanut etäopetuksessa osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Päätekijänä osallisuuden kokemuksissa oli toiminta, johon oli helppo osallistua. Yhteisöllisyyttä taasen kuvattiin erityisesti musiikkikouluyhtyeessä vallitsevan hyvän ryhmähengen kautta. Aineistosta nousi myös esiin, miten tärkeää oman muusikkouden toteuttaminen ja kehittäminen on myös etäopetuksessa. Tuloksista pääteltiin, että oppilaista osa painotti toimintaa enemmän ajanvietteellisenä toimintona, kun taas toiset korostivat musiikillisia toimintoja, sekä niiden kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksista ei voitu suoranaisesti vetää johtopäätöksiä etäopetuksen vaikuttavuudesta. On kuitenkin hyvä pohtia etäopetuksen mahdollisuuksia saavutettavuuden ja toiminnan mahdollistamisen näkökulmasta. Sen harkitulla kehittämisellä voitaisiin tuoda erityismusiikkikasvatuksen myös niiden saavutettavaksi, jotka eivät ole siihen aiemmin saaneet mahdollisuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen lähtökohta oli erityismusiikkikasvatuksessa toteuttava ryhmäsoitto osallisuutta ja yhteisöllisyyttä edistävänä tekijänä, joita tarkasteltiin etäopetuksen ja digitaalisen eriarvoisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrki selvittämään etäopetuksessa syntyneitä kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä, sekä tarkastelemaan mahdollisia tekijöitä näiden kokemusten takana. Aineistonkeruu toteutettiin tuetusti täytettävällä kyselylomakkeella. Aineistoa analysoitiin kvalitatiivisia tuloksia tuottavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Aineistosta kävi ilmi, että kohderyhmä oli saanut etäopetuksessa osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Päätekijänä osallisuuden kokemuksissa oli toiminta, johon oli helppo osallistua. Yhteisöllisyyttä taasen kuvattiin erityisesti musiikkikouluyhtyeessä vallitsevan hyvän ryhmähengen kautta. Aineistosta nousi myös esiin, miten tärkeää oman muusikkouden toteuttaminen ja kehittäminen on myös etäopetuksessa. Tuloksista pääteltiin, että oppilaista osa painotti toimintaa enemmän ajanvietteellisenä toimintona, kun taas toiset korostivat musiikillisia toimintoja, sekä niiden kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksista ei voitu suoranaisesti vetää johtopäätöksiä etäopetuksen vaikuttavuudesta. On kuitenkin hyvä pohtia etäopetuksen mahdollisuuksia saavutettavuuden ja toiminnan mahdollistamisen näkökulmasta. Sen harkitulla kehittämisellä voitaisiin tuoda erityismusiikkikasvatuksen myös niiden saavutettavaksi, jotka eivät ole siihen aiemmin saaneet mahdollisuutta.