Innostumisesta innovaatioon - case kuntavaalit 2021
Räsänen, Jussi (2021)
Räsänen, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115783
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii kehittämään innovatiivista tapaa tehdä poliittista vaikuttamista Turun kuntavaaleissa 2021. Työn tavoite on löytää innovatiivisia tapoja käydä vaalikampanjaa sosiaalisessa mediassa sekä kehittää yhteisöllisen kampanjoinnin mahdollisuuksia innostamisen ja innostumisen kautta.
Työn tilaaja on Turun Sdp. Sdp on vaikuttanut Turun poliittisella kentällä yli 120 vuotta. Järjestörakenne uudistettiin 1906 jolloin perustettiin piiri- ja kunnallisjärjestöt. Uudistus on pohjana nykyiselle puolueorganisaatiolle.
Kehittämistyön tarve on vahva, koska vaalikampanjointi on siirtynyt laajalti sosiaalisen median eri kanaviin. Koronakriisin takia perinteisiä yleisötilaisuuksia ei saanut järjestää. Poikkeukselliset olot politiikan kentällä vaativat uudenlaisia lähestymis- ja vaikuttamistapoja potentiaalisiin äänestäjiin. Digitalisaatio vaikuttaa myös laskevasti poliittisen osallisuuden kokemukseen sekä äänestysinnon laskuun. Kuntavaalien jo ennestään matala äänestysprosentti ja nuorien erittäin laimea kiinnostus äänestämistä ja poliittista vaikuttamista kohtaan on tulevaisuudessa uhka demokratialle ja erityisesti ikääntyvälle Turun Sdp:n puoluejärjestölle.
Sosiaalinen media ja sen uudet ilmiöt pakottavat muuttamaan kampanjointia. Verkostomaisen vallan lisääntyminen ja algoritmien nousu poliittisen keskustelun ohjaajiksi ovat jo muuttaneet vaalikampanjointia ja äänestäjien käyttäytymistä radikaalisti.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin yhdeksän Sdp:n ehdokkaan henkilökohtaisia haastatteluja. Näitä samoja ehdokkaita havainnoitiin osallistumalla heidän aivoriihiinsä, joissa tarkoituksena on yhteisöllisesti löytää yhteinen, uusi ja innovatiivinen tapa vaikuttaa äänestäjiin. Aivoriihiä ohjattiin innostaen ja innostuen fasilitoimalla. Menetelmien avulla pyrittiin saamaan ryhmä flow-tilaan, jossa ajatukset ja idet virtaavat vapaasti ja avoimesti. Tällöin uuden innovaation on mahdollista syntyä.
Tuloksena syntyi konreettinen innovaatio, Kunna Vaalinaali. Vaalinaali toimii epäpoliittisena huomionherättäjänä sosiaalisessa mediassa ja fyysisessä kampanjan jalkautamisessa. Tuotos on mahdollista monistaa ja ottaa käyttöön tämän kehitystyön myötä myös tulevissa vaaleissa.
Työn tilaaja on Turun Sdp. Sdp on vaikuttanut Turun poliittisella kentällä yli 120 vuotta. Järjestörakenne uudistettiin 1906 jolloin perustettiin piiri- ja kunnallisjärjestöt. Uudistus on pohjana nykyiselle puolueorganisaatiolle.
Kehittämistyön tarve on vahva, koska vaalikampanjointi on siirtynyt laajalti sosiaalisen median eri kanaviin. Koronakriisin takia perinteisiä yleisötilaisuuksia ei saanut järjestää. Poikkeukselliset olot politiikan kentällä vaativat uudenlaisia lähestymis- ja vaikuttamistapoja potentiaalisiin äänestäjiin. Digitalisaatio vaikuttaa myös laskevasti poliittisen osallisuuden kokemukseen sekä äänestysinnon laskuun. Kuntavaalien jo ennestään matala äänestysprosentti ja nuorien erittäin laimea kiinnostus äänestämistä ja poliittista vaikuttamista kohtaan on tulevaisuudessa uhka demokratialle ja erityisesti ikääntyvälle Turun Sdp:n puoluejärjestölle.
Sosiaalinen media ja sen uudet ilmiöt pakottavat muuttamaan kampanjointia. Verkostomaisen vallan lisääntyminen ja algoritmien nousu poliittisen keskustelun ohjaajiksi ovat jo muuttaneet vaalikampanjointia ja äänestäjien käyttäytymistä radikaalisti.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin yhdeksän Sdp:n ehdokkaan henkilökohtaisia haastatteluja. Näitä samoja ehdokkaita havainnoitiin osallistumalla heidän aivoriihiinsä, joissa tarkoituksena on yhteisöllisesti löytää yhteinen, uusi ja innovatiivinen tapa vaikuttaa äänestäjiin. Aivoriihiä ohjattiin innostaen ja innostuen fasilitoimalla. Menetelmien avulla pyrittiin saamaan ryhmä flow-tilaan, jossa ajatukset ja idet virtaavat vapaasti ja avoimesti. Tällöin uuden innovaation on mahdollista syntyä.
Tuloksena syntyi konreettinen innovaatio, Kunna Vaalinaali. Vaalinaali toimii epäpoliittisena huomionherättäjänä sosiaalisessa mediassa ja fyysisessä kampanjan jalkautamisessa. Tuotos on mahdollista monistaa ja ottaa käyttöön tämän kehitystyön myötä myös tulevissa vaaleissa.