Development of a Virtual Reality Conference Application
Österman, Mikko (2021)
Österman, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115782
Tiivistelmä
Globaalin pandemian aikana ovat etäyhteydet yleistyneet. Etäyhteyden kautta ei kuitenkaan saa samanlaista vuorovaikutuskokemusta kuin kasvokkain. Tämä on luonut tarpeen etäyhteyden immersiivisempään kommunikaatioon, jonka virtuaalitodellisuus mahdollistaa. Se asettaa käyttäjän keskelle virtuaalista ympäristöä tavalla, johon aiempi teknologia ei ole kyennyt, ja tätä voitaisiin hyödyntää lievittämään sosiaalisen etäisyyden aiheuttamia ongelmia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia virtuaalitodellisuudessa käytettäviä kokoustiloja ja selvittää, mitä sellaisen kehittäminen Turun ammattikorkeakoulun ICT-linjan käyttöön vaatisi. Opinnäytetyö tutkittiin erilaisia kehitysratkaisuja sovellukselta toivotuille ominaisuuksille.
Työ toteutetttiin hankkimalla aluksi tietoa ja asiantuntija-arvioita tunnetuimmista virtuaalitodellisuudessa käytettävistä kokoustiloista ja vertaamalla niiden ominaisuuksia Turun AMK:n antamaan vaatimuslistaan. Asiantuntijoita haastateltiin, jotta saatiin parempi käsitys siitä, mitä on mahdollista saavuttaa olemassa olevilla ohjelmistoilla ja mitä vaatisi kokonaan oman ohjelman kehittäminen pelimoottorin avulla.
Sovellukselta toivottujen ominaisuuksien toteutusta testattiin Unreal Engine 4:llä, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, paljonko aikaa ja vaivaa yksinkertaisen prototyypin kehittäminen vaatisi yhdeltä kehittäjältä. Nämä toteutukset lopetettiin kesken ja osa toteutuksista jäi spekulaatioiksi.
Yksikään valmiista alustoista ei tarjonnut kaikkia Turun AMK:n ICT-linjan toivottuja ominaisuuksia, mutta kaikkein eniten vaatimuksista täytti AltspaceVR, jota he ovat käyttäneet jo aiemmin.
Asiantuntija-arviot ja ominaisuuksien toteutusten testaus auttoivat arvioimaan, mitä kokonaan uuden kokoustilan tuottaminen voisi vaatia. Yleinen näkemys oli, että ohjelman tekemisessä voisi hyvin mennä useampi vuosi, jos se viimeisteltäisiin huolellisesti, se vaatisi taakseen lahjakkaan kehitysryhmän. Toisaalta yksinkertaisen prototyypin tekeminen voisi järjestyä muutamassa kuukaudessa, mutta se ei pitäisi sisällään suurinta osaa toivotuista ominaisuuksista. The global pandemic has created a need for new ways of communication that are more immersive than the ones we have had before. Virtual reality sets the user in the middle of a virtual environment unlike any other technology before and could be used to alleviate the effects of current social distancing.
The purpose of this thesis was to study different virtual reality conference platforms and find out how much time and resources it would take to develop one for the School of ICT of Turku University of Applied Sciences (TUAS). The thesis also aims to explore some possible development solutions for different requested features of the application.
The work was carried out by first finding information and expert reviews about the most widely known virtual reality conference platforms and later comparing the functions of these platforms to the list of requirements that was given by TUAS. Expert interviews were also conducted to gain a better understanding on what is possible within the existing platforms and the requirements of creating a new virtual reality platform with a game engine.
Different feature implementations were also tested inside Unreal Engine 4 and Unity to determine how much time and effort would be needed to create a simple prototype with a single developer. These implementations were cut short halfway due to lack of time, and some parts were just left to speculation.
The thesis provides an overview on different options for virtual meetings and suggestions on what would be most suitable for the needs of TUAS School of ICT’s needs. There was no single platform that had all the features the department wished for but the one that met most of the set requirements proved out to be AltSpace VR which the School of ICT had been using in the past.
The expert reviews and feature implementations gave an indication on what it would take to develop an entirely new platform suited for the TUAS School of ICT needs. It was generally agreed that such an undertaking would take a few years if it were to be fully polished and would require a team of multiple talented individuals. However, a simple prototype could be completed in a few months, but it would not include most of the requested features.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia virtuaalitodellisuudessa käytettäviä kokoustiloja ja selvittää, mitä sellaisen kehittäminen Turun ammattikorkeakoulun ICT-linjan käyttöön vaatisi. Opinnäytetyö tutkittiin erilaisia kehitysratkaisuja sovellukselta toivotuille ominaisuuksille.
Työ toteutetttiin hankkimalla aluksi tietoa ja asiantuntija-arvioita tunnetuimmista virtuaalitodellisuudessa käytettävistä kokoustiloista ja vertaamalla niiden ominaisuuksia Turun AMK:n antamaan vaatimuslistaan. Asiantuntijoita haastateltiin, jotta saatiin parempi käsitys siitä, mitä on mahdollista saavuttaa olemassa olevilla ohjelmistoilla ja mitä vaatisi kokonaan oman ohjelman kehittäminen pelimoottorin avulla.
Sovellukselta toivottujen ominaisuuksien toteutusta testattiin Unreal Engine 4:llä, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, paljonko aikaa ja vaivaa yksinkertaisen prototyypin kehittäminen vaatisi yhdeltä kehittäjältä. Nämä toteutukset lopetettiin kesken ja osa toteutuksista jäi spekulaatioiksi.
Yksikään valmiista alustoista ei tarjonnut kaikkia Turun AMK:n ICT-linjan toivottuja ominaisuuksia, mutta kaikkein eniten vaatimuksista täytti AltspaceVR, jota he ovat käyttäneet jo aiemmin.
Asiantuntija-arviot ja ominaisuuksien toteutusten testaus auttoivat arvioimaan, mitä kokonaan uuden kokoustilan tuottaminen voisi vaatia. Yleinen näkemys oli, että ohjelman tekemisessä voisi hyvin mennä useampi vuosi, jos se viimeisteltäisiin huolellisesti, se vaatisi taakseen lahjakkaan kehitysryhmän. Toisaalta yksinkertaisen prototyypin tekeminen voisi järjestyä muutamassa kuukaudessa, mutta se ei pitäisi sisällään suurinta osaa toivotuista ominaisuuksista.
The purpose of this thesis was to study different virtual reality conference platforms and find out how much time and resources it would take to develop one for the School of ICT of Turku University of Applied Sciences (TUAS). The thesis also aims to explore some possible development solutions for different requested features of the application.
The work was carried out by first finding information and expert reviews about the most widely known virtual reality conference platforms and later comparing the functions of these platforms to the list of requirements that was given by TUAS. Expert interviews were also conducted to gain a better understanding on what is possible within the existing platforms and the requirements of creating a new virtual reality platform with a game engine.
Different feature implementations were also tested inside Unreal Engine 4 and Unity to determine how much time and effort would be needed to create a simple prototype with a single developer. These implementations were cut short halfway due to lack of time, and some parts were just left to speculation.
The thesis provides an overview on different options for virtual meetings and suggestions on what would be most suitable for the needs of TUAS School of ICT’s needs. There was no single platform that had all the features the department wished for but the one that met most of the set requirements proved out to be AltSpace VR which the School of ICT had been using in the past.
The expert reviews and feature implementations gave an indication on what it would take to develop an entirely new platform suited for the TUAS School of ICT needs. It was generally agreed that such an undertaking would take a few years if it were to be fully polished and would require a team of multiple talented individuals. However, a simple prototype could be completed in a few months, but it would not include most of the requested features.