Osallistava ryhmätoiminta Kuopion Starttipajalla
Miettinen, Jami (2021)
Miettinen, Jami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin osallistavaa ryhmätoimintaa Kuopion Starttipajan valmentautujille. Kehittämistyön idea nousi toimeksiantajan tarpeesta, sillä Starttipajalla ei ollut käynnissä aktiivista ryhmätoimintaa. Kehittämistyönä suunniteltiin ja toteutettiin nuoria osallistavaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena oli nuorten osallisuuden lisääminen, nuorten sosiaalisten taitojen kehittäminen, sekä positiivisten kokemusten ja vertaistuen saaminen. Lisäksi opinnäytetyössä arvioitiin, soveltuiko kehitetty ryhmätoiminta Starttipajan toimintaan ja onnistuttiinko kehittämisprosessissa luomaan nuorten osallisuutta vahvistavia elementtejä. Kehittämistyön prosessia ja valintoja ohjasi teoriatieto osallisuuden edistämisestä, ryhmätoiminnan tavoitteista ja ryhmän ohjaamisesta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka prosessi vaiheistettiin Salosen (2013) konstruktiivista mallia mukaillen. Työn toimeksiantajana toimi Tukeva-säätiö sr, Nuorten starttipaja, jonka toiminta on tarkoitettu 15-29- vuotiaille nuorille. Nuoret osallistettiin ryhmätoiminnan sisällön suunnitteluun kehittämistyön prosessin eri vaiheissa. Kehittämistyön tiedonhankintamenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua ja kyselyä. Ryhmähaastattelun toiveiden pohjalta varsinaisiksi aktiviteeteiksi valikoituivat laserpelit Megazonessa ja laavuretki Pölhön grillikatokselle. Ryhmätoiminta oli valmentautujille vapaaehtoista ja maksutonta.
Ryhmätoimintoihin osallistui toimintakerrasta riippuen 3–15 valmentautujaa kerralla. Kehittämistyön tavoitteiden toteutumista arvioitiin tekemällä havaintoja, kyselyjä ja keräämällä palautetta sekä nuorilta, että toimeksiantajalta. Kehittämistyön arvioinnin perusteella ryhmähaastattelulla ja toiminnan yhteisellä suunnittelulla pystyttiin luomaan osallisuutta vahvistavia elementtejä. Valmentautujien palautteiden ja kyselyiden, sekä toiminnan aikana tehtyjen havaintojen perusteella ryhmätoiminnat tarjosivat suurimmalle osalle valmentautujista positiivisia kokemuksia ja tilaisuuksia harjoittaa sosiaalisia taitoja. Kaikki toimintahetket nähtiin yksilövalmentajien havaintojen, kyselyiden ja palautteiden pohjalta soveltuvina Starttipajan toimintaan. Vaikka kehittämistyön tuloksia ei voida yleistää, voi Starttipaja hyödyntää kehittämistyön tietoa järjestäessään ryhmätoimintoja jatkossa. Jatkotutkimusehdotuksena voisi selvittää valmentautujien osallisuuden kokemuksia osallistavasta ryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka prosessi vaiheistettiin Salosen (2013) konstruktiivista mallia mukaillen. Työn toimeksiantajana toimi Tukeva-säätiö sr, Nuorten starttipaja, jonka toiminta on tarkoitettu 15-29- vuotiaille nuorille. Nuoret osallistettiin ryhmätoiminnan sisällön suunnitteluun kehittämistyön prosessin eri vaiheissa. Kehittämistyön tiedonhankintamenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua ja kyselyä. Ryhmähaastattelun toiveiden pohjalta varsinaisiksi aktiviteeteiksi valikoituivat laserpelit Megazonessa ja laavuretki Pölhön grillikatokselle. Ryhmätoiminta oli valmentautujille vapaaehtoista ja maksutonta.
Ryhmätoimintoihin osallistui toimintakerrasta riippuen 3–15 valmentautujaa kerralla. Kehittämistyön tavoitteiden toteutumista arvioitiin tekemällä havaintoja, kyselyjä ja keräämällä palautetta sekä nuorilta, että toimeksiantajalta. Kehittämistyön arvioinnin perusteella ryhmähaastattelulla ja toiminnan yhteisellä suunnittelulla pystyttiin luomaan osallisuutta vahvistavia elementtejä. Valmentautujien palautteiden ja kyselyiden, sekä toiminnan aikana tehtyjen havaintojen perusteella ryhmätoiminnat tarjosivat suurimmalle osalle valmentautujista positiivisia kokemuksia ja tilaisuuksia harjoittaa sosiaalisia taitoja. Kaikki toimintahetket nähtiin yksilövalmentajien havaintojen, kyselyiden ja palautteiden pohjalta soveltuvina Starttipajan toimintaan. Vaikka kehittämistyön tuloksia ei voida yleistää, voi Starttipaja hyödyntää kehittämistyön tietoa järjestäessään ryhmätoimintoja jatkossa. Jatkotutkimusehdotuksena voisi selvittää valmentautujien osallisuuden kokemuksia osallistavasta ryhmätoiminnasta.