Tehokkaampi ja sitouttavampi asiakashankinta : case: Tampereen Messut Oy
Suominen, Daniela (2021)
Suominen, Daniela
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815094
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtumamarkkinointia kokonaisuutena ja markkinointiviestinnän eri muotoja sekä nykypäivän messualaa Suomessa. Työssä esitellään myös messupaketti, jonka suunnittelussa on hyödynnetty palvelumuotoilun keinoja. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Tampereen Messuille.
Työn aihe syntyi Tampereen Messuilla suoritetun työharjoittelujakson aikana, kun toimeksiantaja halusi selvittää, mitkä tekijät pitkittävät yritysten päätöksentekoa messuille osallistumisesta. Työn tavoitteena oli tutkia, mitä toimeksiantajan tulisi tehdä toisin, jotta yritykset, erityisesti mikro- ja pienyrittäjät, sitoutuisivat messutapahtumiin nopeammin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tapahtumamarkkinoinnin ja markkinointitapahtuman eroja, markkinointiviestinnän eri muotoja sekä sosiaalisen median vaikutuksia tapahtumamarkkinointiin. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään nykypäivän messuja Suomessa, selvitetään millainen on tyypillinen näytteilleasettaja ja millainen on messualan tulevaisuus.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, jossa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin haastattelemalla viittä messualan asiantuntijaa ja yhtä pienyrittäjää.
Tutkimuksessa saatiin selville messumedian mahdolliset ongelmakohdat ja niiden ratkaisemiseksi pystyttiin luomaan yleispätevä messupaketti, joka toteutuessaan voi edesauttaa asiakashankinnan tehostamisessa ja asiakkaiden sitouttamisessa itse messutapahtumiin. The thesis examines event marketing as a whole and the various forms of marketing communication as well as today’s trade fair industry in Finland. The work also presents an exhibition package that was designed with using service design tools.
The topic of the thesis arose during the internship period at Tampere Trade Fairs when the mandator wanted to find out what factors affect businesses protracting their decisions to participate the fairs.
One of the main goals of this thesis was to investigate what the mandator should do differently so that companies, especially micro and small entrepreneurs, would commit to trade fairs faster.
The theoretical part of the thesis deals with the differences between event marketing and a marketing event, different forms of marketing communication, and the effects of social media on event marketing. The second theoretical part deals with today's trade fairs in Finland, what is a typical exhibitor like, and what the future of the trade fair industry is like.
The thesis was done as a functional work, which utilized a qualitative research method. The material was collected by interviewing five trade fair experts and one small business owner. The study identified the possible problem areas of trade fair media and, in order to solve them, was able to create a universally valid Trade Fair Package, which if implemented, could help to increase the efficiency of customer acquisition and also, to bind businesses to the trade fairs faster.
Työn aihe syntyi Tampereen Messuilla suoritetun työharjoittelujakson aikana, kun toimeksiantaja halusi selvittää, mitkä tekijät pitkittävät yritysten päätöksentekoa messuille osallistumisesta. Työn tavoitteena oli tutkia, mitä toimeksiantajan tulisi tehdä toisin, jotta yritykset, erityisesti mikro- ja pienyrittäjät, sitoutuisivat messutapahtumiin nopeammin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tapahtumamarkkinoinnin ja markkinointitapahtuman eroja, markkinointiviestinnän eri muotoja sekä sosiaalisen median vaikutuksia tapahtumamarkkinointiin. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään nykypäivän messuja Suomessa, selvitetään millainen on tyypillinen näytteilleasettaja ja millainen on messualan tulevaisuus.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, jossa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin haastattelemalla viittä messualan asiantuntijaa ja yhtä pienyrittäjää.
Tutkimuksessa saatiin selville messumedian mahdolliset ongelmakohdat ja niiden ratkaisemiseksi pystyttiin luomaan yleispätevä messupaketti, joka toteutuessaan voi edesauttaa asiakashankinnan tehostamisessa ja asiakkaiden sitouttamisessa itse messutapahtumiin.
The topic of the thesis arose during the internship period at Tampere Trade Fairs when the mandator wanted to find out what factors affect businesses protracting their decisions to participate the fairs.
One of the main goals of this thesis was to investigate what the mandator should do differently so that companies, especially micro and small entrepreneurs, would commit to trade fairs faster.
The theoretical part of the thesis deals with the differences between event marketing and a marketing event, different forms of marketing communication, and the effects of social media on event marketing. The second theoretical part deals with today's trade fairs in Finland, what is a typical exhibitor like, and what the future of the trade fair industry is like.
The thesis was done as a functional work, which utilized a qualitative research method. The material was collected by interviewing five trade fair experts and one small business owner. The study identified the possible problem areas of trade fair media and, in order to solve them, was able to create a universally valid Trade Fair Package, which if implemented, could help to increase the efficiency of customer acquisition and also, to bind businesses to the trade fairs faster.