Kilpailija-analyysi Flappi-sovellukselle
Kettula, Severi; Kilponen, Juho-Erkki (2021)
Kettula, Severi
Kilponen, Juho-Erkki
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815000
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin kilpailija-analyysi toimeksiantajayritys Tmi Arde Median kehittämälle urheilujoukkueille suunnatulle Flappi-sovellukselle. Toimeksiantaja on vuonna 2018 perustettu pieni IT-konsultointiin erikoistunut yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa löytämään kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin ja edesauttaa tätä kautta strategian luomista uutta sovellusta varten.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi kilpailua, kilpailijoita ja kilpailija- analyysia. Lisäksi esitellään yleisimpiä kilpailija-analyysissa käytettyjä menetelmiä ja tarkastellaan syvällisemmin SWOT-analyysia ja Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Teoriaosa pohjautuu kilpailija-analyysiin perustuvaan kirjallisuuteen.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämishanke, jonka tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle kehitysideoita uuden sovelluksen digitaaliseen markkinointiin ja hinnoitteluun. Kilpailija-analyysissa kerättiin tietoa kilpailijoista laadullisin menetelmin. Kilpailijoita analysoidessa hyödynnettiin sisältöanalyysia ja SWOT-analyysia. Analyysin kohteena oli erityisesti kilpailijoiden digitaalisen markkinoinnin kanavat, hinnoittelumallit ja kohdesegmentit.
Kilpailija-analyysin pohjalta tehtiin toimeksiantajayrityksen uudelle sovellukselle SWOT-analyysi. Opinnäytetyössä esitettävät kehitysideat ja SWOT-analyysi tarjoavat toimeksiantajayritykselle hyödyllistä tietoa oman sovelluksen asemasta suhteessa kilpailijoihin, sekä ehdotuksia digitaalisen markkinoinnin ja hinnoittelustrategian suunnitteluun.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi kilpailua, kilpailijoita ja kilpailija- analyysia. Lisäksi esitellään yleisimpiä kilpailija-analyysissa käytettyjä menetelmiä ja tarkastellaan syvällisemmin SWOT-analyysia ja Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Teoriaosa pohjautuu kilpailija-analyysiin perustuvaan kirjallisuuteen.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämishanke, jonka tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle kehitysideoita uuden sovelluksen digitaaliseen markkinointiin ja hinnoitteluun. Kilpailija-analyysissa kerättiin tietoa kilpailijoista laadullisin menetelmin. Kilpailijoita analysoidessa hyödynnettiin sisältöanalyysia ja SWOT-analyysia. Analyysin kohteena oli erityisesti kilpailijoiden digitaalisen markkinoinnin kanavat, hinnoittelumallit ja kohdesegmentit.
Kilpailija-analyysin pohjalta tehtiin toimeksiantajayrityksen uudelle sovellukselle SWOT-analyysi. Opinnäytetyössä esitettävät kehitysideat ja SWOT-analyysi tarjoavat toimeksiantajayritykselle hyödyllistä tietoa oman sovelluksen asemasta suhteessa kilpailijoihin, sekä ehdotuksia digitaalisen markkinoinnin ja hinnoittelustrategian suunnitteluun.