Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa
Lahikainen, Oona (2021)
Lahikainen, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414293
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kiusaamista ja sen ehkäisyä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin kiusaamisen ehkäisyn tärkeyttä sekä kuvata kiusaamista ja sen tunnistamista. Tavoitteena on selvittää, miten kiusaamista voidaan varhaiskasvatuksessa ehkäistä. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisen eli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä.
Kiusaamisella on monia haitallisia vaikutuksia lapsen kehitykseen ja kasvuun. Kiusaamisen haitalliset vaikutukset koskevat niin kiusattua ja kiusaajaa kuin koko lapsiryhmää, jossa kiusaamista tapahtuu. Varhaiskasvatusikäisten lasten kiusaamiseen ja sen ehkäisyyn ei ole kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin kouluikäisten lasten kiusaamiseen, vaikka tutkimuksissa on todettu kiusaamisen olevan yleinen ilmiö myös alle kouluikäisten keskuudessa. Varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihin kuten Varhaiskasvatuslakiin kiusaamisen ehkäisyn näkökulma on lisätty vuonna 2018. Varhaiskasvatuslaissa määrätään, että lasta tulee suojata kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä. Varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisena tavoitteena on edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista.
Kiusaamista tulisi varhaiskasvatuksen arjessa ehkäistä monin eri keinoin. Kiusaamista ehkäisevän työn lähtökohtia ovat muun muassa varhaiskasvattajien tietoisuuden lisääminen kiusaamisilmiöstä sekä kiusaamisen ehkäisyn keinoista. Kiusaamisen ehkäisyn työssä on myös tärkeää, että varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteita ja lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä. Yhteistyö huoltajien kanssa tehostaa kiusaamista ehkäisevän työn vaikutusta. Työn toteuttamiseen tarvitaan lisäksi tietoista ja suunnitelmallista toimintaa. Kokonaisuudessaan varhaiskasvattajan toiminta ja rooli ovat keskeisessä asemassa varhaiskasvatuksen kiusaamista ehkäisevässä työssä.
Kiusaamisella on monia haitallisia vaikutuksia lapsen kehitykseen ja kasvuun. Kiusaamisen haitalliset vaikutukset koskevat niin kiusattua ja kiusaajaa kuin koko lapsiryhmää, jossa kiusaamista tapahtuu. Varhaiskasvatusikäisten lasten kiusaamiseen ja sen ehkäisyyn ei ole kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin kouluikäisten lasten kiusaamiseen, vaikka tutkimuksissa on todettu kiusaamisen olevan yleinen ilmiö myös alle kouluikäisten keskuudessa. Varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihin kuten Varhaiskasvatuslakiin kiusaamisen ehkäisyn näkökulma on lisätty vuonna 2018. Varhaiskasvatuslaissa määrätään, että lasta tulee suojata kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä. Varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisena tavoitteena on edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista.
Kiusaamista tulisi varhaiskasvatuksen arjessa ehkäistä monin eri keinoin. Kiusaamista ehkäisevän työn lähtökohtia ovat muun muassa varhaiskasvattajien tietoisuuden lisääminen kiusaamisilmiöstä sekä kiusaamisen ehkäisyn keinoista. Kiusaamisen ehkäisyn työssä on myös tärkeää, että varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteita ja lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä. Yhteistyö huoltajien kanssa tehostaa kiusaamista ehkäisevän työn vaikutusta. Työn toteuttamiseen tarvitaan lisäksi tietoista ja suunnitelmallista toimintaa. Kokonaisuudessaan varhaiskasvattajan toiminta ja rooli ovat keskeisessä asemassa varhaiskasvatuksen kiusaamista ehkäisevässä työssä.