Mitä lauluntekijän tarvitsee tietää säveltämisestä?
Koivisto, Erkki (2021)
Koivisto, Erkki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213530
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin, mitä lauluntekijän tarvitsee tietää säveltämisestä. Käsittelen aihetta laulunkirjoituksen pedagogiikan ja alempien koulutusasteiden kuten kansanopistojen kontekstissa. Matalan kynnyksen lauluntekijä -koulutuksille on kysyntää, sillä tarvittavat välineet kappaleiden tekemiseen, tuottamiseen ja julkaisemiseen on nykyään lähes kaikkien saatavilla. Lisäksi monet menestyneet lauluntekijät ovat päätyneet alalle ilman pitkää musiikin harrastus- ja koulutustaustaa.
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisuuskatsauksesta, haastatteluista ja suomalaisten hittikappaleiden analyysistä. Kirjallisuuskatsaus käsittelee lauluntekemistä säveltämisen, sanoittamisen, tuottamisen ja hittien tekemisen näkökulmista. Haastatteluissa on mukana neljä eri koulutusasteilla toimivaa pedagogia ja lauluntekijää sekä yksi ammattilauluntekijä. Kappaleanalyysissä tutkin kolmea suomalaista hittikappaletta vertaamalla niiden tärkeimpien rakenteellisten osien välisiä sävellyksellisiä eroja.
Työn aineistosta nousi esille, että lauluntekemisen keskeisimpiä taitoja on osata hallita jännitteitä ja kontrasteja musiikissa. Kontrasti on muutosta suhteessa aikaan tai sopivaa vastakohtaisuutta eri elementtien välillä. Jännite on hetkellinen tilanne, joka herättää mielenkiinnon ja saa täyttymyksen, kun jännite puretaan. Kontrasteilla ja jännitteillä voi pitää kuuntelijan mielenkiintoa yllä. Niitä voi hallita sävellyksellisin keinoin, mutta myös millä tahansa muulla kappaleen elementillä. Kontrastit ja jännitteet on nähtävillä myös analysoiduissa suomalaisissa hittikappaleissa.
Laulunkirjoituksen pedagogiikan kontekstissa pedagogin tehtävänä on aineiston mukaan auttaa oppijaa löytämään ja vahvistamaan vahvuuksiaan sekä auttaa häntä kulkemaan siihen suuntaan, mihin hän haluaa mennä. Oppimisprosessia kuvataan aineistossa yhteistyöksi ja yhdessä tutkimiseksi. Oppijoille on hyvä tarjota kattava näkemys koko lauluntekemisen prosessista. Työskentelyä yhdessä muiden kanssa helpottaa se, kun lauluntekijä tuntee lauluntekemisessä yleisesti käytetyt termit, ja osaa tunnistaa ja analysoida lauluntekemiseen liittyviä keskeisiä musiikillisia ilmiöitä.
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisuuskatsauksesta, haastatteluista ja suomalaisten hittikappaleiden analyysistä. Kirjallisuuskatsaus käsittelee lauluntekemistä säveltämisen, sanoittamisen, tuottamisen ja hittien tekemisen näkökulmista. Haastatteluissa on mukana neljä eri koulutusasteilla toimivaa pedagogia ja lauluntekijää sekä yksi ammattilauluntekijä. Kappaleanalyysissä tutkin kolmea suomalaista hittikappaletta vertaamalla niiden tärkeimpien rakenteellisten osien välisiä sävellyksellisiä eroja.
Työn aineistosta nousi esille, että lauluntekemisen keskeisimpiä taitoja on osata hallita jännitteitä ja kontrasteja musiikissa. Kontrasti on muutosta suhteessa aikaan tai sopivaa vastakohtaisuutta eri elementtien välillä. Jännite on hetkellinen tilanne, joka herättää mielenkiinnon ja saa täyttymyksen, kun jännite puretaan. Kontrasteilla ja jännitteillä voi pitää kuuntelijan mielenkiintoa yllä. Niitä voi hallita sävellyksellisin keinoin, mutta myös millä tahansa muulla kappaleen elementillä. Kontrastit ja jännitteet on nähtävillä myös analysoiduissa suomalaisissa hittikappaleissa.
Laulunkirjoituksen pedagogiikan kontekstissa pedagogin tehtävänä on aineiston mukaan auttaa oppijaa löytämään ja vahvistamaan vahvuuksiaan sekä auttaa häntä kulkemaan siihen suuntaan, mihin hän haluaa mennä. Oppimisprosessia kuvataan aineistossa yhteistyöksi ja yhdessä tutkimiseksi. Oppijoille on hyvä tarjota kattava näkemys koko lauluntekemisen prosessista. Työskentelyä yhdessä muiden kanssa helpottaa se, kun lauluntekijä tuntee lauluntekemisessä yleisesti käytetyt termit, ja osaa tunnistaa ja analysoida lauluntekemiseen liittyviä keskeisiä musiikillisia ilmiöitä.